Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-12, 16:52   #16
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Att endast träna magen via basövningar låter ganska knäppt, har aldrig upplevt någon kontakt med magen i knäböj/mark och jag tvekar på att det skulle räcka för att ge någon tillväxt. Om jag inte misstar mig så stabiliserar väll endast magen i dessa övningar? Det går ju inte jämföra med ren magträning.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 22:41   #17
Brainlund
Registered User
 
Brainlunds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Det är nog väldigt olika då vissa får bra resultat från basövningarna medan andra kanske behöver träna magen lite mer för respons. Det är ju så med alla muskelgrupper att man har lättare att bygga vissa medan andra är svårare. Som T ex. biceps som en del inte specialtränar utan bara nöjer sig med det som kommer med ryggträningen men ändå får en bra utveckling.
Brainlund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 22:46   #18
Rusk
Banned User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 2 197
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Eller inte. Abdominals är som sagt en väldigt stor muskel, för mig är det som att skita i att träna quads bara för att man kör mark.
Luktar lathet.
Rusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 08:12   #19
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Eller inte. Abdominals är som sagt en väldigt stor muskel, för mig är det som att skita i att träna quads bara för att man kör mark.
Luktar lathet.
Det beror väl på vad man har för mål? Vill du bli bb så kan specifik magträning säkert vara ett ganska bra alternativ, vill du syssla med sl känns allt sånt överflödigt, bättre att lägga kraften på de andra övningarna.

Jämförelsen med lår/mark är bara löjlig.
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 08:22   #20
fiskebulle
Raidar MC
 
fiskebulles avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Luktar lathet.
Luktar brist på förståelse.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm
ragga brudar e skoj, kanke inte om man e bög, men om man gilar brudar som du o jag e det skoj hhehe
Min träningsjournal! <------------------------- is da shizznit!
fiskebulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 14:03   #21
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Bluesparv Visa inlägg
Det beror väl på vad man har för mål? Vill du bli bb så kan specifik magträning säkert vara ett ganska bra alternativ, vill du syssla med sl känns allt sånt överflödigt, bättre att lägga kraften på de andra övningarna.

Jämförelsen med lår/mark är bara löjlig.
Det är nog snarare tvärtom så att magträningen blir viktigare om du vill syssla med SL.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 14:08   #22
Erkserks
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 359
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
+1

Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Eller inte. Abdominals är som sagt en väldigt stor muskel, för mig är det som att skita i att träna quads bara för att man kör mark.
Luktar lathet.
Viktiga är kroppsfetts%. Sen får man bra träning genom basövningar som redan sagts.

Enda jag personligen tränar/skulle träna är m. transversus abdominis.

Träning av m. rectus abdominis är överskattat och jag tycker man endast ska träna det om man nu tycker det är kul. Går att få snygga magrutor fast man totalt skiter i magträningen. Personligen tränar jag inte mage och tycker själv det är 100% bortkastad tid.

Citat:
Ursprungligen postat av fiskebulle Visa inlägg
Luktar brist på förståelse.
+1 om du menar Rusk
Erkserks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 14:17   #23
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Att endast träna magen via basövningar låter ganska knäppt, har aldrig upplevt någon kontakt med magen i knäböj/mark och jag tvekar på att det skulle räcka för att ge någon tillväxt. Om jag inte misstar mig så stabiliserar väll endast magen i dessa övningar? Det går ju inte jämföra med ren magträning.
Känner du verkligen inte att du måste jobba med bål/mage i en tung knäböj (eller marklyft för den delen) ? I knäböj tappar man ju ryggen direkt om man inte spänner emot rejält.

För övrigt vet jag t.ex. att Baboom (enligt eget inlägg på hans blogg) inte tränar mage specifikt och vem tycker han har en dålig mage?
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 16:03   #24
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Det är nog snarare tvärtom så att magträningen blir viktigare om du vill syssla med SL.
Whatever, det var ett retoriskt påstående
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 16:06   #25
Meister
Registered User
 
Meisters avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 153
Jobbar ens magen i marklyft?


"Marklyft
Muskler som arbetar:

De primära muskler som arbetar i marklyft är korsryggen (spinal erectors). Sekundära är biceps, axlar, traps, övre ryggen, quadsen och hamstrings."
Meister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 16:21   #26
Evilkitty
Registered User
 
Evilkittys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Meister Visa inlägg
Jobbar ens magen i marklyft?


"Marklyft
Muskler som arbetar:

De primära muskler som arbetar i marklyft är korsryggen (spinal erectors). Sekundära är biceps, axlar, traps, övre ryggen, quadsen och hamstrings."
Abs under marklyft är en del av det essentiella buktrycket.
Evilkitty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 16:21   #27
JimmyJoe
Registered User
 
JimmyJoes avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 601
Basövningar + kanske en tung isoleringsövning om du har lust, inget måste. Antar att de flesta sagt det här redan.
__________________
www.itfeelsgood.se
JimmyJoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 16:23   #28
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Känner du verkligen inte att du måste jobba med bål/mage i en tung knäböj (eller marklyft för den delen) ? I knäböj tappar man ju ryggen direkt om man inte spänner emot rejält.

För övrigt vet jag t.ex. att Baboom (enligt eget inlägg på hans blogg) inte tränar mage specifikt och vem tycker han har en dålig mage?
Jag har för mig att Grandmaster inte tränar magen specifikt heller, så visst fasen räcker basövningarna för somliga. Å andra sidan finns det gott om exempel på minst lika imponerande personer som tränar magen specifikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Meister Visa inlägg
Jobbar ens magen i marklyft?


"Marklyft
Muskler som arbetar:

De primära muskler som arbetar i marklyft är korsryggen (spinal erectors). Sekundära är biceps, axlar, traps, övre ryggen, quadsen och hamstrings."
Magen jobbar mer eller mindre i alla övningar där överkroppen måste stabiliseras, i marklyft får den jobba ganska hårt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 18:13   #29
danozen
Registered User
 
danozens avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Norr
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Magmusklerna är rätt stora och ska i mitt tycke tränas som vilken annan muskel som helst, speciellt om man vill ha större. Även när du tränar magen bör du öka progressivt i vikterna.
Bra övningar enligt mig är ->

Crunches på boll eller cablecrunches
Benlyft
Sidodrag för obliques

Att endast träna magen via basövningar låter ganska knäppt, har aldrig upplevt någon kontakt med magen i knäböj/mark och jag tvekar på att det skulle räcka för att ge någon tillväxt. Om jag inte misstar mig så stabiliserar väll endast magen i dessa övningar? Det går ju inte jämföra med ren magträning.
Det är klart att magen används i knäböj och marklyft. Om man späner magen riktigt ordentligt får den en riktigt hård träning. SL inriktade personer har ju de starkaste magarna pga bålstyrkan som behövs under böj och mark. Men du är väl en BB inriktad person, som bara använder knäböj till en quads övning. Då kanske bål-stabiliteten inte är lika viktig
danozen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 18:18   #30
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Ni borde läsa lite mer i Best of sektionen: Jamen magträning då - Allan
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)