Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-20, 09:02   #1
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Tips inför uppkörning -Tung MC-

Tjena.
Jag ska köra upp för tung MC på Torsdag som privatist och jag har verkligen haft begränsade möjligheter till att övningsköra. Dock så tänker jag göra ett försök.
Min fråga är om det är nån som har några tips att komma med?
Har ni vart med eller hört talas om klassiska vråltabbar under uppkörning så dela med er.
Målet är att samla ihop alla tabbar och försöka undvika dom såklart.

Jag har själv två "How not to do" storys.
En kille på jobbet som hade kört Trail i flera år som körde upp privat.
Undert garagevändningen så vände han på framhjulet a la Tompan i Mission Impossible II. Han klarade ju alla linjerna men uppkörningskillen kuggade han på det.
Nästa uppkörning så bromsade han av vana bara med två fingrar, vilket han fick nerslag på.
Försök 3 körde han upp med tumvantar för att göra det omöjligt att bromsa med två fingrar. Då klarade han det.

Innan man börjar köra så ska man ju göra en kontrollbesiktning på hojjen.

Saknas nåt i denna lista eller har jag tagit med för mycket?
Kolla av:
*Glapp i framgaffel/styrlager
*Glapp i framhjulslager
*Halv/helljus fram
*Blinkers
*Tuta
*Bromsolja
*Glapp i svingen
*Glapp i bakhjulslagret
*Spårning
*Bakljus samt bromslyse för fot och handbroms
*Bakblinkers

Känner mig lite osäker på om man ska kolla bromsoljan eller inte.
Alla tips uppskattas i alla fall
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 11:25   #2
stevooooo
Registered User
 
stevooooos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 36
Ta en dubbellektion på en skola så kan dom gå igenom manöverprovet, säk.kontrollen mm mm med dig. Väl investerade pengar. Garage vändinngen är borta sen nått år tror jag. Om du ska köra upp som privatist se till att ha med dig alla papprena och att cyckeln är OK till 100%.
stevooooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 11:27   #3
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 020
Kolla allt du får för dig att kolla, han lär inte kugga dig för att du är För säker på att hojjen är hel.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 12:01   #4
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Garagesvängen var ett jävla skit. Det var det jag övade mest på. Allt annat var lugnt, iaf om man har trafikvana.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 12:18   #5
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Citat:
Ursprungligen postat av stevooooo Visa inlägg
Ta en dubbellektion på en skola så kan dom gå igenom manöverprovet, säk.kontrollen mm mm med dig. Väl investerade pengar. Garage vändinngen är borta sen nått år tror jag. Om du ska köra upp som privatist se till att ha med dig alla papprena och att cyckeln är OK till 100%.
Jag gjorde det för två veckor sen upp i dalarna. Vi drog 2 varv genom Mora och sen ut på flygfältet för att göra 8 krypkörningar genom dom två olika krypbanorna som kan uppstå. Satt fint. Han kollade även av inbromsning från 50 och 70 vilket såg kanon ut.
Tyvärr körde vi ingen högfartsbana efter som nån dalmas hade snott några koner. Jag hade bokat 120 min körning men han tyckte det såg ok ut efter 60 min så det blev inte mer än så.

Litet orosmoment dedär med högfartsbanan. Tror ni man grejjar den på första försöket om man inte har kört den tidigare.
Krypkörningen och inbromsningarna satt ju fint trots att det var första gången som jag körde tung hoj.
Som jag hajjat det så verkar det vara krypkörningen som är den bökigaste. Har inte hört nån som har kuggat på högfartsdelen.

Lite orolig för att jag ska glömma blinkersen på i trafiken. Skyltar kan vara bra att kolla på också har jag hört

Hur som helst. Hur svår är högfartsdelen?
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 12:54   #6
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Jaha då har man kört upp för MC.
Jag var sjukligt nervös och osäkerheten blev tilltagande när jag påminde mig att jag aldrig har kört högfartsdelen.

Det var jag som ensam privatist och 3 andra som körde via körskola.
Jag var sist ut och jag blev inte mindre nervös av att samtliga tre innan mig kuggade redan på banan. Samtliga under inbromsning.
Andra orsostankar uppstod när jag såg hur extremt långsamt dom krypkörde. Jag kunde aldig tro att jag skulle kunna krypa så långsamt.
Sist ut i alla fall. Krypkörningen gick fint.
Högfarts delen visste jag inte riktigt hur jag skulle ta så jag chansade lite. Gjorde undanmanövern rätt, likaså slalom delen men när jag kom mot slutet av banan där man skulle vända så fattade jag ingenting. Det stod en herrans massa koner och linjer var dragna åt alla möjliga håll. Jag vände hojjen och drog tillbaka och tvärnita.
Kontrollanten frågade om jag nånsin hade kört denna bana tidigare varpå jag svarade. "Njaaa... kanske inte exakt denhär"
Han tog fram ett papper och förklarade hur jag skulle göra. Jag följde hans exempel till punkt och pricka.
Tvärnit i 70 och 90 gick bra.
Feedback:
"Kanonbra bromsat! Tänk om alla kunde bromsa lika fint som du! Det är sånthär som gör att det blir kul att jobba. Då var det bara trafiken kvar då!"

Dom orden raderade min nevositet och självförtroendet fick sig en boost.
Ut i trafiken. Upp på motrorvägen. Första gången jag körde 110 på hoj Vädret var kanon solen lyste. Vid Kungsängen gled vi in i slummen och klämde på varenda korsning, väjningsplikt, stopskylt, rondell, dagis osv osv, som gick att hitta. Efter att ha damsugit hela kungsängen gled vi ut på landsbygden. Ingen trafik. Körde lungt och kontrollerat. In på grusväg 100 mil. Sen skulle jag vända och köra exakt samma väg tillbaka. Efter ca 1 tim 20 min så var vi klara.
Feedback:
"Jag tyckte du körde exemplariskt bra hela tiden men tyvärr så måste jag kugga dig för att du inte genade i en vänstersväng på landsvägen. Du körde lite för lungt där, jag hade velat se lite mer dynamisk farthållning och att du genar över på andra vägbanan."



Summering: Det känns jävligt surt att kugga för att man kör på RÄTT sida om vägen, men visst. Det är sjukt svårt att köra helt perfekt i 1 tim och 20 min. Det känndes som han fick den tiden över till mig, för att dom andra kuggade.
Men men. Det är tredje gången som jag kör tung MC så jag är inte helt missnöjd. Det var första gången som jag körde landsväg. Hade jag vetat att jag skulle gena i kurvorna så hade jag gjort det, och det kommer jag garanterat göra till nästa gång.

Hoppas det kan vara till hjälp för andra som snart ska köra upp.
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 13:06   #7
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Dröjer nog ett tag tills jag är där. Har inte åldern inne ännu, men tycker detta är intressant att läsa, så jag sparar den här sidan =)

Tänkte ta och PMa dig lite frågor bara, om det är okej (Istället för i tråden. Det rör visserligen MC-kort men inte själva uppkörningen )

Lycka till nästa gång!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 13:07   #8
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Dröjer nog ett tag tills jag är där. Har inte åldern inne ännu, men tycker detta är intressant att läsa, så jag sparar den här sidan =)

Tänkte ta och PMa dig lite frågor bara, om det är okej (Istället för i tråden. Det rör visserligen MC-kort men inte själva uppkörningen )

Lycka till nästa gång!
PM'a på bara
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 13:12   #9
Honn
Registered User
 
Honns avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Umeå
Inlägg: 3 140
Mycket tråkigt att höra om kuggningen. Nästa gång sätter du den.
Hur blir det med inköp av hoj nu? Har ett minne av att du skulle köpa en Triumph(?) samma dag som uppkörningen.
__________________
Allt är bra när man färdas på två hjul.
Journal
Honn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 13:20   #10
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Citat:
Ursprungligen postat av Honn Visa inlägg
Mycket tråkigt att höra om kuggningen. Nästa gång sätter du den.
Hur blir det med inköp av hoj nu? Har ett minne av att du skulle köpa en Triumph(?) samma dag som uppkörningen.
Den hämtade jag igår och jag är sjuuukt nöjd med den. Den kändes helt kanon. Trevligt ljud också med effektsystemet på. Enda felet med den är att jag inte får köra den
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 13:45   #11
Liten Men Fet
Registered User
 
Liten Men Fets avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 2 383
Citat:
Ursprungligen postat av teargaz Visa inlägg
Jaha då har man kört upp för MC.
Jag var sjukligt nervös och osäkerheten blev tilltagande när jag påminde mig att jag aldrig har kört högfartsdelen.

Det var jag som ensam privatist och 3 andra som körde via körskola.
Jag var sist ut och jag blev inte mindre nervös av att samtliga tre innan mig kuggade redan på banan. Samtliga under inbromsning.
Andra orsostankar uppstod när jag såg hur extremt långsamt dom krypkörde. Jag kunde aldig tro att jag skulle kunna krypa så långsamt.
Sist ut i alla fall. Krypkörningen gick fint.
Högfarts delen visste jag inte riktigt hur jag skulle ta så jag chansade lite. Gjorde undanmanövern rätt, likaså slalom delen men när jag kom mot slutet av banan där man skulle vända så fattade jag ingenting. Det stod en herrans massa koner och linjer var dragna åt alla möjliga håll. Jag vände hojjen och drog tillbaka och tvärnita.
Kontrollanten frågade om jag nånsin hade kört denna bana tidigare varpå jag svarade. "Njaaa... kanske inte exakt denhär"
Han tog fram ett papper och förklarade hur jag skulle göra. Jag följde hans exempel till punkt och pricka.
Tvärnit i 70 och 90 gick bra.
Feedback:
"Kanonbra bromsat! Tänk om alla kunde bromsa lika fint som du! Det är sånthär som gör att det blir kul att jobba. Då var det bara trafiken kvar då!"

Dom orden raderade min nevositet och självförtroendet fick sig en boost.
Ut i trafiken. Upp på motrorvägen. Första gången jag körde 110 på hoj Vädret var kanon solen lyste. Vid Kungsängen gled vi in i slummen och klämde på varenda korsning, väjningsplikt, stopskylt, rondell, dagis osv osv, som gick att hitta. Efter att ha damsugit hela kungsängen gled vi ut på landsbygden. Ingen trafik. Körde lungt och kontrollerat. In på grusväg 100 mil. Sen skulle jag vända och köra exakt samma väg tillbaka. Efter ca 1 tim 20 min så var vi klara.
Feedback:
"Jag tyckte du körde exemplariskt bra hela tiden men tyvärr så måste jag kugga dig för att du inte genade i en vänstersväng på landsvägen. Du körde lite för lungt där, jag hade velat se lite mer dynamisk farthållning och att du genar över på andra vägbanan."



Summering: Det känns jävligt surt att kugga för att man kör på RÄTT sida om vägen, men visst. Det är sjukt svårt att köra helt perfekt i 1 tim och 20 min. Det känndes som han fick den tiden över till mig, för att dom andra kuggade.
Men men. Det är tredje gången som jag kör tung MC så jag är inte helt missnöjd. Det var första gången som jag körde landsväg. Hade jag vetat att jag skulle gena i kurvorna så hade jag gjort det, och det kommer jag garanterat göra till nästa gång.

Hoppas det kan vara till hjälp för andra som snart ska köra upp.
Det där ska du ju för fanken överklaga! Han kan inte kugga dig för att du håller dig på din sida i en vänstersväng! Om du möter en idiot som kör om i en sån kurva och du genar så dör du. Vad har han anget för skäl för att du kuggade på lappen du fick?
__________________
Flyes är en bröstövning, Flyers är papperslappar släppta från flygplan.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 13:47   #12
jogustaf
Registered User
 
jogustafs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ystad
Inlägg: 37
Oj, det var lite taskigt att kugga för det tycker jag. Det borde väl räcka med att informera om sånt. Det är ju sånt som kommer med erfarenheten.

Men det är bara på't igen och lycka till nästa gång.

Jag hoppas på att jag kommer hinna ta kortet under sommaren efter flytt och byta jobb i juni.
__________________
Crossfit Ystad
jogustaf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 14:03   #13
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet Visa inlägg
Det där ska du ju för fanken överklaga! Han kan inte kugga dig för att du håller dig på din sida i en vänstersväng! Om du möter en idiot som kör om i en sån kurva och du genar så dör du. Vad har han anget för skäl för att du kuggade på lappen du fick?
Pukt 31 Körning på smal och krokig väg.
Bristande i placering, hastigheten var inte situations anpassad, bristande uppmärksamhet i förädisk situation.

Allt annat var godkänt.

Detta för att jag körde 60 lite till höger om mitten, istället för 70 och på den mötande sidan i en "ljus sväng" som han kallade det. Mao så körde jag för långsamt och för "på rätt sida av vägen"

Hur det nu ska vara meningen att man ska gena över på fel sida i en "Förädisk situation" begriper jag inte.
Hade jag kört ensam så hade jag garanterat genat. Det var ju för hans skull som jag tog det lite piano och höll mig i skinnet liksom. Trist att kugga pga det...
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 15:57   #14
Liten Men Fet
Registered User
 
Liten Men Fets avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 2 383
Citat:
Ursprungligen postat av teargaz Visa inlägg
Pukt 31 Körning på smal och krokig väg.
Bristande i placering, hastigheten var inte situations anpassad, bristande uppmärksamhet i förädisk situation.

Allt annat var godkänt.

Detta för att jag körde 60 lite till höger om mitten, istället för 70 och på den mötande sidan i en "ljus sväng" som han kallade det. Mao så körde jag för långsamt och för "på rätt sida av vägen"

Hur det nu ska vara meningen att man ska gena över på fel sida i en "Förädisk situation" begriper jag inte.
Hade jag kört ensam så hade jag garanterat genat. Det var ju för hans skull som jag tog det lite piano och höll mig i skinnet liksom. Trist att kugga pga det...
Det skulle du sagt, förmodligen så tog han vilken anledning han kunde komma på att kugga dig för att du var privatist. Men det verkar ju som om du har koll på körningen iallafall så nästa gång klarar du det säkert. Lycka till!
__________________
Flyes är en bröstövning, Flyers är papperslappar släppta från flygplan.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 16:14   #15
Sebbe_H
Registered User
 
Sebbe_Hs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 565
Det där med gena ska man ju göra endast om man har klar sikt och det inte är tvåfiligt. Surt att kugga pga det men det löser sig till nästa gång
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Jag tycker inte Göteborgare behöver lära sig slåss, det är ju som att ge dagisbarn nunchackos.
Sebbe_H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)