Jaha då har man kört upp för MC.
Jag var sjukligt nervös och osäkerheten blev tilltagande när jag påminde mig att jag aldrig har kört högfartsdelen.
Det var jag som ensam privatist och 3 andra som körde via körskola.
Jag var sist ut och jag blev inte mindre nervös av att samtliga tre innan mig kuggade redan på banan. Samtliga under inbromsning.
Andra orsostankar uppstod när jag såg hur extremt långsamt dom krypkörde. Jag kunde aldig tro att jag skulle kunna krypa så långsamt.
Sist ut i alla fall. Krypkörningen gick fint.
Högfarts delen visste jag inte riktigt hur jag skulle ta så jag chansade lite. Gjorde undanmanövern rätt, likaså slalom delen men när jag kom mot slutet av banan där man skulle vända så fattade jag ingenting. Det stod en herrans massa koner och linjer var dragna åt alla möjliga håll. Jag vände hojjen och drog tillbaka och tvärnita.
Kontrollanten frågade om jag nånsin hade kört denna bana tidigare varpå jag svarade. "Njaaa... kanske inte exakt denhär"
Han tog fram ett papper och förklarade hur jag skulle göra. Jag följde hans exempel till punkt och pricka.
Tvärnit i 70 och 90 gick bra.
Feedback:
"Kanonbra bromsat! Tänk om alla kunde bromsa lika fint som du! Det är sånthär som gör att det blir kul att jobba. Då var det bara trafiken kvar då!"
Dom orden raderade min nevositet och självförtroendet fick sig en boost.
Ut i trafiken. Upp på motrorvägen. Första gången jag körde 110 på hoj

Vädret var kanon solen lyste. Vid Kungsängen gled vi in i slummen och klämde på varenda korsning, väjningsplikt, stopskylt, rondell, dagis osv osv, som gick att hitta. Efter att ha damsugit hela kungsängen gled vi ut på landsbygden. Ingen trafik. Körde lungt och kontrollerat. In på grusväg 100 mil. Sen skulle jag vända och köra exakt samma väg tillbaka. Efter ca 1 tim 20 min så var vi klara.
Feedback:
"Jag tyckte du körde exemplariskt bra hela tiden men tyvärr så måste jag kugga dig för att du inte genade i en vänstersväng på landsvägen. Du körde lite för lungt där, jag hade velat se lite mer dynamisk farthållning och att du genar över på andra vägbanan."
Summering: Det känns jävligt surt att kugga för att man kör på RÄTT sida om vägen, men visst. Det är sjukt svårt att köra helt perfekt i 1 tim och 20 min. Det känndes som han fick den tiden över till mig, för att dom andra kuggade.
Men men. Det är tredje gången som jag kör tung MC så jag är inte helt missnöjd. Det var första gången som jag körde landsväg. Hade jag vetat att jag skulle gena i kurvorna så hade jag gjort det, och det kommer jag garanterat göra till nästa gång.
Hoppas det kan vara till hjälp för andra som snart ska köra upp.