Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-10, 09:35   #1
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Teargaz laddar för 7a på led.

Tjena.

Tänkte lägga upp en dagbok som berör min klättring så att jag lättare kan överskåda vad jag har gjort och hur jag ska komma vidare uppåt.
Lite kort info om mig:

Ålder: 31
Längd: 180
Vikt: 70-75
Bor i Sthlm.

Jag har klättrat av och till sen 2000. Den största anlidningen till att jag klättrar är att det är förbannat kul. Det är tekniskt och man får tänka massor. Kommer man upp några replängder utomhus så är det dessutom ganska spännande. Att kroppen får sig en ordentlig genomkörare ser jag främst som en bonus. Hade man blivit fet av att klättra så hade jag troligtvis sysslar med klättring i alla fall, efter som det är så kul.

Har nyligen börjat jogga för att se om det kan föra min klättring i rätt riktning.

Mitt största mål blir att försöka leda en 7a innan detta år är slut. Känns som ett ganska högt uppsatt mål.
Tidigare har jag satt 2 st 7a och en 7b fast på topprep så vi får se hur det går. PB på led är 6b.
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 09:39   #2
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Välkommen till kolo!

7a på led.. jag får svindel bara jag tänker på det Men det klarar du säkert, det har ju gått skitbra för dig sista tiden trots att du tränat mindre än du velat. Tänk då hur bra det kommer gå med mer träning Och snart är utomhussäsongen i full gång.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 12:38   #3
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Välkommen till kolo!

7a på led.. jag får svindel bara jag tänker på det Men det klarar du säkert, det har ju gått skitbra för dig sista tiden trots att du tränat mindre än du velat. Tänk då hur bra det kommer gå med mer träning Och snart är utomhussäsongen i full gång.
Tack tack. Får se till att du lär dig ledsäkra mig så blir det roligare att klättra ute
Såg att du hade en hårdrockare i din tråd som lyssnar på Arsch Änömy. Man ska passa sig för sånna har jag hört
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 12:39   #4
Sandberg
Registered User
 
Sandbergs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 26
För oss oinvigda, vad betyder en 7a på led? Lät intressant.
Sandberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 12:42   #5
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Morgonlöpning.

Jag har haft lite knas med vänstra knät så det har inte blivit så mycket löpning på senare tid. Imorse kom jag i alla fall iväg med pulsklockan. Mitt mål var att springa kort och lätt. Siktade på att hålla en puls under 170 men det var ju nästan omöjligt på slutet. Fick snudd på gå upp för sista backen för att hålla nere pulsen. Kände mig knappt ansträngd efter passet. Hoppas knät känner detsamma.

Sträcka: 3km
Tid: 19min 19 sec
Snittpuls 170
Maxpuls 181

Förutom detta så har jag tränat sjukt många timmar på Guitarr Hero i helgen

Det bästa spar man till sist!
Klättrade en Bouldertävling förra fredagen och nu har resultatet lagts upp.
HÄR!!!

En femteplats hade jag verkligen inte kunnat drömma om, men nu jävlar har man kammat hem den PB så det skriker placeringsmässigt!

Tidigare så har jag kommit 10'a som bäst. Då fick jag dock mer poäng den gången (250 som är mitt PB i score)
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 12:51   #6
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Citat:
Ursprungligen postat av Sandberg Visa inlägg
För oss oinvigda, vad betyder en 7a på led? Lät intressant.
Bra där! Fråga på bara.

Topprepsklättring innebär att repet sitter förankrat i toppen av leden. Därmed så blir det inte så långa fall.

Ledklättring betyder att man tar med sig repet påvägen upp och klipper fast sig i dom bultar som sitter med ca 1.5-2 meters mellanrum. På så vis så blir det ett till moment som skall göras på vägen upp. Man måste alltså släppa ena handen för att klippa i repet lite då och då. Fallen blir ganska brutala och på så sätt blir det lite mer påfrestande på psyket.

Den gradering som jag oftast klättrar på är den franska som spänner mellan 4 och 9 där 4 är lättast och 9 omöjlig. För att splitta upp det ännumer så är varje grad indelad i a b och c. varje bokstav kan sen ha ett + täcken om den anses som lite hårdare än vanligt.
Idag klättrar jag som bäst nån stans runt 6c och 6c+ på topprep. Steget därefter är då alltså 7a sen 7a+ och sen 7b osv.
Fick du svar på din fråga?

Kan ju länka in nån film om du vill se hur man ledklättrar en 7a om du vill
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 14:02   #7
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Här finns en klätterordlista som teargaz har skrivit (klippte in den i min journal förut): http://kolozzeum.com/forum/showpost....0&postcount=29
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 09:05   #8
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Var på Idrottsmassage igår för att kolla upp om det kunde vara muskulära spänningar som har orsakat mitt onda knä.
Så verkade fallet vara. Pure pain i 60 min. Han hann släppa på det mesta så jag får hoppas att jag kan börja kuta utan problem också.
Ska boka upp en ny tid så att han kan kolla igenom det andra benet också.

OT.
Idag är det precis exakt på pricken två veckor kvar tills jag kör upp för MC.
Det kliar i hela jävla kroppen. Solen lyser, pengar till en MC ligger och brinner på kontot så jag vill ha kortet såjävla mycket nu så jag blir galen.

Situationen blev inte bättre igår av att jag mötte en sån hoj som jag kommer köpa. Nån som har några bra tips på hur man gör i dessa lägen när man längtar så man blir galen? Hur lugnar man ner sig?
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 09:39   #9
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Förmiddagslöpning

Testade på ett 5 km pass efter som det va länge sen.

Tid 28min 02sec (helt ok med tanke på att jag knappt har sprungit på ett tag)
Snittpuls 190
Maxpuls 201

Börjar bli alvarligt oroad över min höga puls. Känns som att jag måste kolla upp dedär asap så att jag kan lugna ner mig nån gång.
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 09:56   #10
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Schysst att hålla en snittpuls på 190 med tanke på maxpulsen. jag har själv alltid hög snitt puls närjag springer. Även om den upplevda ansträningen kan vara högre när jag cyklar så ligger jag betydligt lägre i puls. Under de peroder då jag sprungit mycket så tycker jag ändå att pulseländet legat högt. Jag är helt enkelt ingen löpare.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 18:23   #11
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Cyckelpass

Peppad till tusen bestämmer jag mig för att damma av min gamla hoj som har fläskat till sig under de senaste 10 åren som den i princip har stått orörd i källaren.

Pulsklockan samt Zandras sprillans nya cyckelhjälm gled på och jag for ner från åsen i ett rasande tempo. Solen sken, fåglarna pippade och brallorna fladdrade i vinden.
Det var nerförsbacke och jag skulle ner till vinterviken för att känna på terängen i dess krokar. Efter 3 min 58 sec så small backdäcket.
Hmmm... Gummi är en färskvara kom jag på. Fick inleda en 15 min promenad med punkterad cyckel i uppförsbacke innan passet var avslutat.

Tid: 3.58
Snittpuls: 130
MaxPuls: 152 (Måste ha vart när däcket small)
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 19:09   #12
Jompan
Egenanpassad
 
Jompans avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 540
Citat:
Ursprungligen postat av teargaz Visa inlägg
Cyckelpass

Peppad till tusen bestämmer jag mig för att damma av min gamla hoj som har fläskat till sig under de senaste 10 åren som den i princip har stått orörd i källaren.

Pulsklockan samt Zandras sprillans nya cyckelhjälm gled på och jag for ner från åsen i ett rasande tempo. Solen sken, fåglarna pippade och brallorna fladdrade i vinden.
Det var nerförsbacke och jag skulle ner till vinterviken för att känna på terängen i dess krokar. Efter 3 min 58 sec så small backdäcket.
Hmmm... Gummi är en färskvara kom jag på. Fick inleda en 15 min promenad med punkterad cyckel i uppförsbacke innan passet var avslutat.

Tid: 3.58
Snittpuls: 130
MaxPuls: 152 (Måste ha vart när däcket small)
Sjysst med långa pass!!!



Eller var det nu sjukt korta men intensiva!
Jompan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 19:12   #13
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av teargaz Visa inlägg
Cyckelpass

Peppad till tusen bestämmer jag mig för att damma av min gamla hoj som har fläskat till sig under de senaste 10 åren som den i princip har stått orörd i källaren.

Pulsklockan samt Zandras sprillans nya cyckelhjälm gled på och jag for ner från åsen i ett rasande tempo. Solen sken, fåglarna pippade och brallorna fladdrade i vinden.
Det var nerförsbacke och jag skulle ner till vinterviken för att känna på terängen i dess krokar. Efter 3 min 58 sec så small backdäcket.
Hmmm... Gummi är en färskvara kom jag på. Fick inleda en 15 min promenad med punkterad cyckel i uppförsbacke innan passet var avslutat.

Tid: 3.58
Snittpuls: 130
MaxPuls: 152 (Måste ha vart när däcket small)
Jag var med om något liknande (dock inte så lång paus) för något år sedan. Jag belv så förbannad att jag inte cyklade på flera månader. Jag hann dock en mil och fick ringa på bärgningshjälp.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 07:21   #14
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Jag var med om något liknande (dock inte så lång paus) för något år sedan. Jag belv så förbannad att jag inte cyklade på flera månader. Jag hann dock en mil och fick ringa på bärgningshjälp.
Jag har ju två hållare till vattenflaskor på hojjen så jag tänkte kitta en gammal vattenflaska så att jag kan ha med mig slang, avkrängare, kompressor, pumpmunstycke, kanske en donkraft och en smörjgrop också. Det verkar ju kunna komma väl tillpass
Funderar på att försöka borja hojja lite mer nu när mitt knä trilskas med mig.
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 07:21   #15
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Klätterpass.

Äntligen så blev det dags för lite klättring.
Jag började med att värma upp för en 5a 3ggr. Ordentligt varm i kroppen så besteg jag en 6b onsite. Den var ganska rolig.
Därefter så provade jag på en sjukt hård 6c som var blå.

Det var första gången som jag testade den så jag passar på att beskriva den lite.
Ganska pillig i början. Små grepp och man kunde knappt se skillnad på fotgreppen och dom som var avsedda för handen.
Tog mig upp en bit och förbi dom två första kruxen. Inget direkt att vila i. Kliver in i överhänget och där fick man 2 val.
1. Matcha på ett ooooomöjligt grepp.
2. Hoppa till nästkommande grepp.
Jag valde det senare och det gick hem.
Ruggigt hårt genom överhänget. Crimpigt som satan. När halva kroppen kom över kanten Så fanns det ingen vila i sikte. Det fanns inga grepp i sikte heller. Jag lyckades masa upp fötterna till nåt som jag kallar maximalt och då lyckades jag lägga fingrarna på ett grepp. Ett värdelöst grepp. En snusfläck typ. Tittade vidare uppåt och såg ett bättre grepp men det känndes som det greppet var 200 fallhöjdsmeter från där jag befann mig. Flög av.
Vilade lite i repet, testade två varianter till utan resultat.

Senaste gångerna som jag har klättrat 6c eller 6c+ så har jag ju kommit upp men kanske med några fall. Denhär leden kändes inte ens görbar. Jag hoppas att jag får se nån klara denna nån gång men just det kruxet känndes lite i det omöjligaste laget för min del.

Det strömmade till med en satans massa kids så jag och Zandra bestämde oss för att knata upp och köra lite Campus-övningar. Snubblade på Kapten Friberg från I1. Jag kände igen han men han kände inte igen mig såklart. 11 år sen jag gjorde lumpen så det är väl kanske inte så konstigt Han var i alla fall fortfarande Kapten men även scoutledare, vilket förklarade anstormningen av folk.

Zandra började i alla fall med att chocka med en Chin! Grattis grattis och bra jobbat! Det har ju vart nära ett tag nu så det var ju skönt att den satt tillslut.
För egen del så kom jag upp till 7'an i den slope'iga listen vilket är PB.
Sen körde jag stegen 4 ggr med dubbla kliv upp, samt dubbla kliv ner fast i form av inverterade enarmschin. Första varvet så kändes det som att jag kunde gå ner långsamt och kontrollerat, men när jag var inne på 4'e varvet så gick det lite snabbare. Dock fortfarande kontrollerat.
Zandra verkar övertygad om att jag skulle fixa enarmschin om jag testade, men jag vet inte jag. Jag har aldrig provat. Nån som har några tips om hur man gör och vad man ska tänka på i fall jag skulle få för mig att testa?

Det blev ett ganska kort pass i går i alla fall, men det var kul ändå
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)