Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski
Det är ju helt andra förutsättningar. De började ju med att gå 8 km till lägret med all packning. Sen konstant armhävningar, diverse övningar med lyfta stockar, sömnbrist, konstant övningar för att bryta ner dem. Dag 4 springer de den sträckan. Det är stor skillnad.
|
+1, jag älskar när folk förenklar dessa uppgifter.
Vi gjorde en extremt tuff övning i lumpen, efter 1 vecka i fält och med tron att vi skulle åka hem så satt vi och väntade på frukosten som skulle vara lite försenad. 4h senare(kl 12 ungefär) får vi info om att det finns instruktioner bakom ett hus i närheten.
Där får vi instruktioner om att vi ska plocka varsin radio och börja gå efter en väg, totalt ljus och ljuddiciplin gällde (detta var under hösten/tidig vinter i Norrland vilket gjorde att det var väldigt mörkt större delar av dygnet).
Efter vägen kom diverse hinder och övningar.
efter 8-9h får vi reda på att vi ska slå läger (knäppetält) en bit längre fram.
Ståvärn ska grävas och ingen eld fick göras, samtidigt ska en patrull ut och hämta ett paket som ramlat av en lastbil, paketet bestod av 5 stridsvagnsminor och 1 digestivekexpaket att dela på, samt 1 köttbulleburk.
När ståvärnen var klara så skulle vi riva förläggningen och fylla igen värnen för att fortsätta röra på oss.
Marschen fortsatte till 6 på morgonen då vi fick avsluta med att strida mot en annan pluton som gjort samma sak, efter det fick vi en olagad lax att tillaga och äta.
Summering, 7dagar i fält, ca 36h på några digestivekex och ett par köttbullar, samt ransonering av vatten (1 flaska var).
När vi började kolla kartorna på logementet så visade det sig att vi endast gått 5mil på dessa 36h, 5mil som kändes som 25 utan problem.
Anledningen är ju att psyket är totalt nedbrytet, man är redan slut i kroppen efter en vecka i fält och hungern tar ut sin nöd
Samtidigt har man ljud och ljusdiciplin = du ser inget, och du får inte prata med dina polare.
Något som ser väldigt enkelt ut på pappret kan vara så ofattbart jobbigt att det är väldigt nonchalant att försöka förenkla dessa utmaningar på det sättet som folk ofta gör.
Mycket text men ville mest skriva av mig

Och JA jag jämförde precis Svensk värnplikt med SAS/SEALS osv! Shoot me!