2011-04-28, 09:49
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Myofibrillär vs sarkoplastisk hypertrofi
Från http://www.holygrailbodytransformati...n_muscle.shtml:
Citat:
...plus, myofibrillar hypertrophy is more solid, dense or dare I say, 'real" than sarcoplasmic hypertrophy and pump.
|
Min tanke:
Det borde vara så (i min lekmannauppfattning), eftersom sarkoplastisk hypertrofi/pump handlar just om vätska (+ blodkärl) som rör sig in/ut ur muskeln. Den kan väl expandera till en trevlig storlek men är också flyktig på ett helt annat sätt än muskel fibrer.
Ta någon som ägnar sig åt sarkoplastisk träning: de blir stora ganska snabbt, utan att ha ökat styrkan mer än vad ändrat tryck/vinklar ger, och vid ett träningsuppehåll tappar de snabbt volym. Det där om att många som är stora bara är "uppblåsta" är kanske inte helt taget ur ändalykten?
Någon som fokuserar på myofibrillär hypertrofi genom 80+-träning kommer bli saftig när hen börjar lira pumpträning med träff, tuta & sextant. Medans den som började med det kvickt stagnerar i sin storleksutveckling, eftersom det inte får plats mer vätska i nuvarande muskelfibermängd/tvärsnittsyta. (Båda sorters hypertrofi behövs dock, och den mesta träningen ger bägge sorter. Men hårddraget blir det mer en mer intressant diskussion.)
Diskutera/såga.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-04-28, 09:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
håller med ditt tankesätt. Många som tex kör mer sarkoplasmatisk träning har ju en tendens att bara vara nöjd när dom är i gymmet och får sin pump, enda gången dom känner sig stora eller nöjda och någon dag med vila eller bara lite tid ifrån träningen så sjunker dom ihop rätt kraftigt.
Det jag kan se med främst de äldre personerna som tränat länge, säg 20år eller mer har en annorlunda träningsstil där dom många av dom inte ens reflekterat över "pump"träning /sarkoplasmatisk träning utan såkallad hederlig myofibrill hypotrofi är deras träning och alltid varit. Dom är även de som kan vara utanför gym länge men ändå se likadana ut, tappar ingen volym så att säga.
|
|
|
2011-04-28, 09:57
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Tillför inte diskussionen så mycket men:
Man skulle även kunna tänka sig att sarkoplastisk hypertrofi sker snabbare än myofibrillär och det är därför muskelmassan man lägger på sig under sina första månader av styrketräning försvinner så snabbt om man gör ett uppehåll. En person som tränat ett antal år och då antagligen hunnit bygga upp själva muskelfibrerna, brukar behålla massan bättre vid uppehåll.
|
|
|
2011-04-28, 10:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Tillför inte diskussionen så mycket men:
Man skulle även kunna tänka sig att sarkoplastisk hypertrofi sker snabbare än myofibrillär och det är därför muskelmassan man lägger på sig under sina första månader av styrketräning försvinner så snabbt om man gör ett uppehåll. En person som tränat ett antal år och då antagligen hunnit bygga upp själva muskelfibrerna, brukar behålla massan bättre vid uppehåll.
|
Exakt det här har jag tänkt på. Alltså de långsamma muskelproteinökningar man gör borde vara mer hållbara i längden. Man ser ju ibland uppblåsta byggare som bara med något/några års uppehåll nästan tappat all massa de låg inne med. Det beror väl iofs mycket på doping, men jag antar att den sarcoplasmiska hypertrofin/atrofin ligger bakom också.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2011-04-28, 10:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
pumpträning med träff, tuta & sextant.
|
Men jo, kanske. Däremot ser jag en annan sida av det:
Om myofibrillär tillväxt består av järnhårda, functional strength proteintåtar, och sarkoplastisk tillväxt mest består av... bös, kan man inte dra slutsatsen då att man lättare blir av med sin myofibrillära tillväxt ifall man inte sköter kosten och äter nog med protein? Skulle det kunna vara så att den sarkoplastiska tillväxten beror mer av att få träningsstimulans, men kosten är lite mer skitsamma, vad gäller att behålla den?
|
|
|
2011-04-28, 10:34
|
|
Registered User
|
Sarcoplasmisk hypertrofi sker väl för att effektivisera muskelns metabola system? Så att cellen fylls med mitokondrier snarare än cellkärnor (som sker vid myofibrillär hypertrofi)?
Ökar förresten även antalet ribosomer vid myofibrillär hypertrofi? Det talas ju om att det ökade antalet cellkärnor längs muskelfibern är för att skynda på proteinsyntesen, men den sker väl i ribosomerna? Det är väl bara signalerna för densamma som kodas i kärnorna?
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
Senast redigerad av stevebc den 2011-04-28 klockan 10:35.
|
|
|
2011-04-28, 10:38
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av the_matsson
Om myofibrillär tillväxt består av järnhårda, functional strength proteintåtar, och sarkoplastisk tillväxt mest består av... bös, kan man inte dra slutsatsen då att man lättare blir av med sin myofibrillära tillväxt ifall man inte sköter kosten och äter nog med protein?
|
Först ryker den sarkoplastiska, dock. Se nedan.
När musklerna börjar krympa (myofibrillär atrofi?) har du fortfarande kvar satellitceller vilket gör att du återhämtar dig snabbt igen. Men, halveringstiden(?) är (per vad tidigare inlägg sagt) längre än för pumpträning.
Citat:
Ursprungligen postat av the_matsson
Skulle det kunna vara så att den sarkoplastiska tillväxten beror mer av att få träningsstimulans, men kosten är lite mer skitsamma, vad gäller att behålla den?
|
Där tänker jag att det är precis tvärtom. Böset musklerna lagrar på sig vid sarkoplastisk hypertrofi är bl a glykogen. Vad händer när du äter "sämre" (för något värde på sämre)? "Trycklös och platt" läser man hela tiden.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-04-28, 10:41
|
|
Registered User
|
Ah såklart. Fler mitokondrier, men framför allt mer glykogen. Pga osmos så tränger vätska in i de kolhydratfyllda cellerna.
|
Citat:
|
|
|
|
2011-04-28, 10:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Där tänker jag att det är precis tvärtom. Böset musklerna lagrar på sig vid sarkoplastisk hypertrofi är bl a glykogen. Vad händer när du äter "sämre" (för något värde på sämre)? "Trycklös och platt" läser man hela tiden.
|
Just det ja. Nu finns det säkert redan svar på de frågor jag tycker är häftiga "what if?!?!". Men ifall en sarkoplastisk tillväxt volymmässigt till stor del är glykogen, är då även halveringstiden för hur länge man har den här schyssta glykogenlagringsförmågan kort? Jag tänker: 1) Tuta i några år 2) Ligga på soffan ett halvår 3) Äta en tallrik pasta och voila! Dagen efter har man fortfarande överarmsomkrets som aldrig förr?
|
|
|
2011-04-28, 10:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Exakt det här har jag tänkt på. Alltså de långsamma muskelproteinökningar man gör borde vara mer hållbara i längden. Man ser ju ibland uppblåsta byggare som bara med något/några års uppehåll nästan tappat all massa de låg inne med. Det beror väl iofs mycket på doping, men jag antar att den sarcoplasmiska hypertrofin/atrofin ligger bakom också.
|
Något/några år utan träning tappar du i stort allt oavsätt vad hypertrofin bestod av. Skulle du skriva månader istället för år kan det dock stämma.
|
|
|
2011-04-28, 16:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Anekdotiskt kan jag bidra med att de med hög styrkekapacitet brukar kännas väldigt kompakta i sin muskulatur, och det är inte bara kroppsfettsrelaterat. Ja, jag går runt och tafsar på folk.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
|
|
|
|
2011-04-28, 18:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
skiljer sig protein kravet mellan sarco och myo?
|
|
|
2011-04-28, 20:14
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
De senaste resonemangen är jag helt inne på. Högre volym ger mer volym men kräver konstant bränsle för att fortgå.
När jag själv kör perioder med lågvolym brukar jag kunna äta runt 3 ggr/dag med bra resultat. När jag istället kör högre volym och fyller ut ramen krävs att jag äter himla mycket oftare för att hålla trycket uppe och få resultat. Utan tryck inget resultat och skulle jag råka tappa det så är det bara att börja om igen. Här kan det svaja från centimetrar dag till dag.
Senast redigerad av Livankaret den 2011-04-28 klockan 20:18.
|
|
|
2011-04-28, 20:23
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av SirOrigami
skiljer sig protein kravet mellan sarco och myo?
|
Personligen tycker jag att "proteinkrav" är rent mumbojumbo vad gäller muskelbygge. Ligg på kcal+ och få i dig protein runt träningen så klarar du dig gott och väl.
|
|
|
2011-04-28, 20:36
|
|
Guest
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Livankaret
Personligen tycker jag att "proteinkrav" är rent mumbojumbo vad gäller muskelbygge. Ligg på kcal+ och få i dig protein runt träningen så klarar du dig gott och väl.
|
Är det verkligen så enkelt? Jag menar, proteinsyntesen stimuleras ju bäst >24 efter träning. Mycket protein målet innan läggdags samt frukost borde ju vara bra.
Snackar inte om lallande med prottedrinkar varje timme utan bara lite mer protein även kommande timmar efter passet.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.
|

|