Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-05, 13:45   #1
Nox
Registered User

Noxs avatar

Reg.datum: Jul 2010
She's gettin' slim!

Jag bestämt mig för att komma i form, eller rättare sagt, bättre form. Har alltid intresserat mig för sport och träning, har bland annat spelat fotboll, dansat samt kört en hel del konditionsträning under mina 20 år.

Den är journalen är till för att jag lättare ska kunna se mina resultat och på så sätt motivera mig själv till fortsatt träning. Målet är att jag ska gå ner ca. 7 kg och därefter börja forma mina muskler. Att bli väldigt bitig är inget jag planerar, utan huvudmålet är att bli slim och tight(!), samt må bättre. Hälsan är för mig otroligt viktig då jag lever ett rätt så stressigt liv med jobb/studier.

Jag vill självklart komma i mitt livs form, och för att göra det ska jag ge allt och lite till. Mitt nya liv börjar här och nu.

Alright, let's do this!
Nox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 13:55   #2
rickardptrsn
Registered User

rickardptrsns avatar

Reg.datum: Mar 2010
välkommen! hade du tänkt löpning kombinerat med styrketräning? funderat över ngt schema för följande.. Lycka till!
Gammal 2010-07-05, 14:10   #3
Nox
Registered User

Noxs avatar

Tanken är att jag ska kombinera löpning med lite styrka nu i början för att senare kunna öka på styrketräningen en del. Min dagliga träning kommer att bestå av löpning/powerwalks/cykling samt armhävningar/sit-ups m.m.

Träningsschema, vikt, längd o.s.v. kommer jag att publicera snart!

Senast redigerad av Nox den 2010-07-05 klockan 14:11.
Gammal 2010-07-05, 16:07   #4
Nox
Registered User

Noxs avatar

Startvikt: 59 kg
Längd: 166 cm

Träningsschema dag 1:

Powerwalk: 45 min
Löpning: 30 min

Situps: 20 x 3
Armhävningar (på knä!): 10 x 3
Rygglyft: 10 x 2

Har bestämt mig för att skriva in hur min träning ser ut dag för dag istället för veckovis, då jag oftast gör fler övningar m.m. än jag planerat. Tror dock att träningen i fortsättningen kommer att se ut ungefär som den gjort idag. Utöver ovanstående träning utför jag även andra övningar som jag inte riktigt vet hur de ska benämnas. Av den anledningen väljer jag att inte skriva med dessa i journalen.

I höst kommer jag med stor sannolikhet köpa medlemskap på något gym, då blir det lättare för mig att skriva ner hur min kropp utvecklas och blir starkare. Tills dess får alla stå ut med hur min journal ser ut för stunden.

Senast redigerad av Nox den 2010-07-05 klockan 16:11.
Gammal 2010-07-05, 16:28   #5
majak0vskij
Tunggung

majak0vskijs avatar

Reg.datum: Dec 2009
Annars brukar väl halvårskort börja gälla i juli om ett sådant planeras och man vill utnyttja varje krona till fullo. Jag är snål Det kan ju såklart finnas andra skäl att inte köpa nu.

Hur ofta tänker du väga dig?

Ditt mål BMI blir 18.4, nära underviktsgränsen, du får nog tajtare kropp av att börja styrketräna ordentligt och ta det lugnt med viktnedgången ist. På nuvarande 20.9 är du knappast tjock. Självklart är det upp till dig att forma din kropp som du vill ha den, men det kan ju kanske vara värt att ha i åtanke?
majak0vskij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 17:02   #6
Nox
Registered User

Noxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av majak0vskij Visa inlägg
Annars brukar väl halvårskort börja gälla i juli om ett sådant planeras och man vill utnyttja varje krona till fullo. Jag är snål Det kan ju såklart finnas andra skäl att inte köpa nu.

Hur ofta tänker du väga dig?

Ditt mål BMI blir 18.4, nära underviktsgränsen, du får nog tajtare kropp av att börja styrketräna ordentligt och ta det lugnt med viktnedgången ist. På nuvarande 20.9 är du knappast tjock. Självklart är det upp till dig att forma din kropp som du vill ha den, men det kan ju kanske vara värt att ha i åtanke?
Jag kommer att väga mig varannan eller var tredje vecka, förmodligen. Vill egentligen inte fokusera för mycket på vågen då den kan vara aningens missvisande. Vikten är inte allt, utan fokus bör även läggas på måtten (kommer att lägga in mått småningom).

Anledningen till att jag satsar på viktminskning nu och styrka senare är för att jag lagt på mig några extra kilo sen jag slutade spela fotboll och dansa. Vägde då 52-53 kg och var i mycket bra form. Fick tråkigt nog problem med både knän och fötter och valde att ta en break från mina aktiviteter, vilket har resulterat i att jag nu väger 59 kg.

Gym kommer att bli aktuellt lagom till att höstterminen drar igång, för då får jag ut mest av min tid så att säga. Mellan studier och jobb kan jag då pressa in träning, vilket gynnar mig mest.
Gammal 2010-07-06, 10:56   #7
Nox
Registered User

Noxs avatar

Träningsschema dag 2:

Powerwalk varvat med löpning: 65 min

Situps: 20 x 3
Armhävningar: 10 x 3
Rygglyft: 10 x 3
Rumpa: 10 x 2

Dagens pass var aningens jobbigare än gårdagens träning vilket till största del beror på att jag har träningsverk i ben och rumpa. Gillar verkligen känslan av att mina muskler värker, det tyder på att jag har gjort någonting bra.. Skönt! Gissar att min kropp kommer vara lagom mör imorgon, thumbs up.
Gammal 2010-07-07, 22:45   #8
Nox
Registered User

Noxs avatar

Träningsschema dag 3:

Träningscykel: 10 min
Promenad: ca. 60 min

Situps: 20 x 5
Armhävningar: 10 x 3
Rumpa: 20 x 2

I och med att det var så fint väder idag så låg jag på en klippa i Sandhamn och stekte. Vägen till/från stranden samt till/från bussen hem benämner jag därför som promenad. Trots att jag kom hem hyfsat sent, valde jag ändå att sätta mig på träningscykeln så fort jag kom innanför dörren samt göra situps o.s.v. för att inte missa ett "riktigt" träningspass. Allt som allt, en bra dag. Är faktiskt rätt så duktig på att pusha mig själv!
Gammal 2010-07-08, 07:14   #9
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Ett litet förslag är att du försöker hålla isär styrketräningen så mycket det går från konditionsträningen. Det är styrketräningen som kommer få sämre effekt om man tränat kondition direkt innan.
Och att träna styrka för att förbränna fett ger inte så mycket då man håller en alldeles för låg intensitet/puls.

Det finns ganska mycket man kan träna hemma om man inte har gym-kort men det är på gymmet som du har störst chans att få bra resultat.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 12:56   #10
Nox
Registered User

Noxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Ett litet förslag är att du försöker hålla isär styrketräningen så mycket det går från konditionsträningen. Det är styrketräningen som kommer få sämre effekt om man tränat kondition direkt innan.
Och att träna styrka för att förbränna fett ger inte så mycket då man håller en alldeles för låg intensitet/puls.

Det finns ganska mycket man kan träna hemma om man inte har gym-kort men det är på gymmet som du har störst chans att få bra resultat.
Tack för tipset! Ska tänka på att inte blanda styrketräning och konditionsträning alltför mycket. Tycker bara det är väldigt skönt att göra lite olika övningar för att trötta mina muskler efter att jag sprungit, det blir som pricken över i:t trots att det är som du säger; styrketräningen får sämre effekt. Som jag skrivit i tidigare inlägg är planen att jag ska träna mer styrka senare, så de övningarna jag gör nu är lite uppvärmning så att säga. Den största fokusen ligger trots allt i nuläget på konditionsträningen, men det kommer att ändras framåt sommarens slut.
Gammal 2010-07-08, 13:05   #11
Nox
Registered User

Noxs avatar

Träningsschema dag 4:

Löpning varvat med powerwalk: 60 min
Frisbee: 30 min

Wow, man ska inte underskatta frisbee. Det är faktiskt tuffare än man kan tro! Diggar aktiviteter som jag ser mer som nöje snarare än träning, loves it.

Ps. Vill även tillägga att jag trampade i en trampbåt 60 minuter häromdagen, detta bör alltså läggas till dag 2:s träning.
Gammal 2010-07-08, 14:20   #12
Nox
Registered User

Noxs avatar

Har kollat runt här på Kolozzeum i några dagar och har nu valt att börja räkna kalorier för att lättare hålla koll och påverka min viktminskning. Använder mig naturligtvis av Harris&Benedict-ekvationen för att räkna ut mitt BEE-värde:

655.1 + (9.563 x 59) + (1.850 x 166) - (4.676 x 20) = 1433

Jag skulle säga att min träning motsvarar 1.5 alternativt 1.6 i stress- och aktivitetsfaktorn, vilket innebär att mitt dagliga kalori-intag bör vara:

1433 x 1.5 = 2150 kcal

För att minska i vikt kommer jag att äta runt 1300 kcal/dag, vilket är en minskning på ca. 800 kcal.

Ska bli intressant att se hur den här metoden funkar, har faktiskt aldrig räknat kalorier tidigare. Nästa vägning blir först om 17 dagar, d.v.s. när min träning varit i tre veckor. Can't wait to see the results.
Gammal 2010-07-08, 20:35   #13
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Tänk på att uträkningen bli en uppskattning på din förbrukning och även den maten som du kommer äta blir en uppskattning trots att du kommer väga allt.
De tabeller man räknar ifrån är genomsnittsvärden och det är inte alltid som vågen är så extremt känslig på grammet som man tror.
Så för säkerhets skull så skulle jag nog minska ner underskottet till 500-700kcal istället. Allt för att du inte ska tappa för mycket av de muskler som du har och så blir det lättare rent socialt att inte behöva dra ner så mycket på en gång.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-09, 08:17   #14
Nox
Registered User

Noxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Tänk på att uträkningen bli en uppskattning på din förbrukning och även den maten som du kommer äta blir en uppskattning trots att du kommer väga allt.
De tabeller man räknar ifrån är genomsnittsvärden och det är inte alltid som vågen är så extremt känslig på grammet som man tror.
Så för säkerhets skull så skulle jag nog minska ner underskottet till 500-700kcal istället. Allt för att du inte ska tappa för mycket av de muskler som du har och så blir det lättare rent socialt att inte behöva dra ner så mycket på en gång.

Faktum är att det inte blir ett problem över huvudtaget! Folk i min omgivning förstår att jag måste äta aningens mindre och nyttigare, men det har ingen som helst betydelse för det sociala. Har ätit kvarg i några dagar nu när vänner, kollegor o.s.v. ätit annan mat, och det funkar alldeles utmärkt. KVARG FTW!
Gammal 2010-07-09, 22:53   #15
Nox
Registered User

Noxs avatar

Träningsschema dag 5:

Cykling: 50 min
Vattengymnastik: ca. 10 min

Cyklingen tog rejält på mig kan jag lova.. Hur min rumpa och mina ben mår, det återstår att se imorgon.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.