2010-04-09, 07:29
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Artikel i SvD:Multivitamin kan öka cancerrisken
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2010-04-09, 08:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
|
2010-04-09, 08:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag har inte läst studien, kanske gör framöver dock.
Men rent spontant känns det ju litegrann som att den typen av individer som tar multivitaminer varje dag är mer noggranna med att försöka upprätthålla hälsan på alla vis och då även i större utsträckning går till sjukhuset och undersöker sig.
|
|
|
2010-04-09, 08:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Antioxidanter i för stora mängder hämmar immunförsvaret. Detta är ingen ny kunskap. Finns åtminstone en studie som fått avbrytas där rökare som intog extra E-vitamin i högre utsträckning drabbades av lungcancer.
|
|
|
2010-04-09, 08:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
PubMed abstract
Kommentar/kritik på studien
Citat:
“The risk for those women who took supplements more than seven times a week was actually lower than those women who took supplements less than seven times a week, which is difficult to make sense of, and was not mentioned by the authors,” said Blackmores’ Director of Research Chris Oliver.
|
Sen så verkar Blackmore vara "naturopater", vad f-n det nu är...
|
2010-04-09, 08:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Har varit mycket snack om den negativa effekten av multivitaminer. Jag själv känner mig tydligt piggare och gladare när jag äter dem, så jag vägrar sluta, men man blir ju lite orolig när man ständigt blir påmind om högre risk för cancer..
|
2010-04-09, 10:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rydell
Antioxidanter i för stora mängder hämmar immunförsvaret. Detta är ingen ny kunskap. Finns åtminstone en studie som fått avbrytas där rökare som intog extra E-vitamin i högre utsträckning drabbades av lungcancer.
|
Det var betakaroten.
Men även E-vitamin har visat sig vara skadligt vid högsupplementering precis som du säger. Just studien med lungcancer som ökade hos exprimentgruppen och fick avbrytas gällde betakaroten som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av Numse
Har varit mycket snack om den negativa effekten av multivitaminer. Jag själv känner mig tydligt piggare och gladare när jag äter dem, så jag vägrar sluta, men man blir ju lite orolig när man ständigt blir påmind om högre risk för cancer..
|
Dra inte alla över en kam. Kolla vad de innehåller, kolla doserna i förhållande till RDI, inhämta kunskap om vad forskningen säger gällande överintag av just de specifik nutrienterna.
Det är knappast som att 100% RDI extra av C-vitamin är samma sak som jättedoser A-vitamin.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-04-09 klockan 10:07.
|
|
|
2010-04-09, 10:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Jag har inte läst studien, kanske gör framöver dock.
Men rent spontant känns det ju litegrann som att den typen av individer som tar multivitaminer varje dag är mer noggranna med att försöka upprätthålla hälsan på alla vis och då även i större utsträckning går till sjukhuset och undersöker sig.
|
Fast nu var det väl så att alla som var med i studien undersöktes på samma sätt.
Mina tankar är också att det kan finnas någon bakomliggande variabel men jag tror tvärt emot dig att de som tar multivitamintabletter ofta är de som annars äter skit och supplementerar för att de tror att de ska kompensera för en övrigt dålig diet. De som äter mycket frukt och grönt och undviker halvfabrikat resonerar ofta, enligt min uppfattning, som så att de inte behöver några tillskott.
Men det är bara spekulationer.
Senast redigerad av mastermungo den 2010-04-09 klockan 10:32.
Anledning: Taskig formulering.
|
|
|
2010-04-09, 10:53
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
7 tabletter i veckan känns lite väl mycket kanske, brukar ta max en i veckan. Kan de inte testa efter normal konsumtion istället någon gång?
|
|
|
2010-04-09, 11:02
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Kanske företagen börjar fundera när man doserar sjuka mängder...
Undrar hur ex. mivitotal rekommenderar 30mlx1,2 ggr om dagen, 1/2000% rdi C, 2/4000% E-vitamin m.m.....
|
|
|
2010-04-09, 11:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Dra inte alla över en kam. Kolla vad de innehåller, kolla doserna i förhållande till RDI, inhämta kunskap om vad forskningen säger gällande överintag av just de specifik nutrienterna.
Det är knappast som att 100% RDI extra av C-vitamin är samma sak som jättedoser A-vitamin.
|
Kan du rekommendera en eller flera bra multivitaminer?
|
2010-04-09, 11:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mastermungo
De som äter mycket frukt och grönt och undviker halvfabrikat resonerar ofta, enligt min uppfattning, som så att de inte behöver några tillskott.
|
Det räcker väl med en titt på Kolo.  Med ditt resonemang skulle man ju kunna ana att proteinpulver och kreatin säljer bättre bland de som skiter i att träna.
Nej men skämt åsido så finns en hel del kostundersökningar gjorda och de som äter mer hälsosamt är i större utsträckning även de som tar tillskott av vitaminer och mineraler.
Tro mig, det är inte de som skiter i hälsan som är den mest lukrativa målgruppen för försäljare.
|
|
|
2010-04-09, 11:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Det räcker väl med en titt på Kolo.  Med ditt resonemang skulle man ju kunna ana att proteinpulver och kreatin säljer bättre bland de som skiter i att träna.
Nej men skämt åsido så finns en hel del kostundersökningar gjorda och de som äter mer hälsosamt är i större utsträckning även de som tar tillskott av vitaminer och mineraler.
Tro mig, det är inte de som skiter i hälsan som är den mest lukrativa målgruppen för försäljare.
|
Det var intressant. Stämmer inte på min bekantskapskrets. Kan bero på hur man definierar att äta hälsosamt men de som äter mest hälsosamt runt mig är verkligen inga hälsofreakar och de tar heller inga tillskott. Om man hoppas upp ett snäpp mot ännu mer "hälsosamt" så kanske det isåfall är här tillskottsätarna befinner sig.
Jag sa inte skita i hälsan. Utan de som försöker kompensera för sina dåliga matvanor. Här tror jag itne heller det är många som har skuldkänslor för sitt låga proteinintag. Det är nog frukten och grönsakerna som de flesta vill kompensera för.
|
2010-04-09, 11:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Kan bero på hur man definierar att äta hälsosamt
|
I undersökningarna är det ju matvanor som överensstämmer med de rekommenderade. Alltså de som påvisar matvanor där intaget av essentiella näringsämnen redan är bra är även de som tar mer tillskott.
Citat:
Det är nog frukten och grönsakerna som de flesta vill kompensera för.
|
Ja att man av någon anledning skulle behöva kompensera för att man inte äter frukt verkar vara en vanlig missuppfattning. Finns ingen anledning att ta extra vitaminer för att man utesluter något vitaminfattigt som frukt.
Supplementering blir ju viktigare näringsrika livsmedel, typ kött, fisk och ägg, utesluts.
|
|
|
2010-04-09, 11:47
|
|
Registered User
|
Citat:
I undersökningarna är det ju matvanor som överensstämmer med de rekommenderade. Alltså de som påvisar matvanor där intaget av essentiella näringsämnen redan är bra är även de som tar mer tillskott.
Ja att man av någon anledning skulle behöva kompensera för att man inte äter frukt verkar vara en vanlig missuppfattning. Finns ingen anledning att ta extra vitaminer för att man utesluter något vitaminfattigt som frukt.
Supplementering blir ju viktigare näringsrika livsmedel, typ kött, fisk och ägg, utesluts.
|
Desto mer perfekt kosthållning desto mer tillskott?=) Skulle det innebära att tillskott tillhör en optimal kosthållning. Då äter min bekantskapskrets helt plötsligt ännu mindre hälsosamt.
Jag förstår att det är en missuppfattning med supplementeringen men det var också de som missuppfattade som jag trodde var en stor målgrupp. Bl.a. pga hur produkternas förpackningar ser ut(prydda med frukter och grönsaker). Vet inte hur ett rör med vitamintabletter med en stor köttbit på skulle sälja.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.
|

|