2009-06-30, 15:35
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo
Tror detta kommer lite från hysterin med att det är konstgjorda pulver.
Min mamma och jag har flera gånger haft diskussioner om huruvida konstgjorda kosttilskott är nyttiga eller ej. Hon hävdar t ex att multivitamin tabletter är onyttiga just för att de är konstgjorda.
|
Ta upp välling, blåbärssoppa och pulvermos, fråga henne om det är ok?
|
C4L
|
|
|
2009-06-30, 15:39
|
|
Lyft! Upp å ner!
Reg.datum: Feb 2008
|
Äh, ni har väl viktigare saker för er än att bli förbannade? Tvivlar starkt på att ni kommer bli påhoppade verbalt av någon för att ni dricker er lilla gainer.
Och risken att det skulle komma nån sorts förbud mot kosttillskott är lika med noll.
a n d a s lite nu så mår vi bättre imorgon.
|
|
|
2009-06-30, 15:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon
Äh, ni har väl viktigare saker för er än att bli förbannade? Tvivlar starkt på att ni kommer bli påhoppade verbalt av någon för att ni dricker er lilla gainer.
Och risken att det skulle komma nån sorts förbud mot kosttillskott är lika med noll.
a n d a s lite nu så mår vi bättre imorgon.
|
Det är ju inte kul när man försöker övertala sin mor om kostillskott och så kommer sånt här nonsent upp som får henne att tro ännu mer på det. :P
|
|
|
2009-06-30, 16:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Men man kan ju alltid fråga sig varför i h-vete folk äter så mycket kosttillskott? Mig veterligen är det vetenskapliga stödet något sämre än uselt för mer än 99% av allt som säljs, och fungerar preparaten bör man ta sig en funderare över om de innehåller något olagligt!
Senast jag gjorde en djupdykning i litteraturen var det endast kreatinmonohydrat som bevisligen fungerade, och allt annat gav bara dyr avföring. Det är nog oftast bättre att köpa riktig mat för pengarna. Då blir det en slant över till ett antal biobesök varje månad också
|
|
|
2009-06-30, 16:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Det här var faktiskt riktigt dåligt, t om för något som blir publicerat i aftonblaskan.
Det mesta ger ordentliga "tveksamhets-vibbar", men det absolut värsta är självklart att kosttillskott i praktiken likställs med doping. "Över 70 procent av killarna i den åldersgruppen uppgav att de inte ser kosttillskott som dopning". Det skrämmande här är snarare att 30% faktiskt tycker vanliga kosttillskott bör ses som doping, mycket p ga kampanjer som denna kan man tänka sig.
De ansvariga för debattartikeln tycks köra med riktigt fula knep.
|
|
|
2009-06-30, 17:50
|
|
Lyft! Upp å ner!
|
george har en poäng där.. Använd all den här energin till att öpnna inkorgen, skriva ner det där istället för på kolo, och tryck sen på "Sänd" med rätt adress!
|
|
|
2009-06-30, 18:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Dom borde lägga mer engagemang på att få dom unga sluta röka, snusa och dricka. Det är betydligt farligare och osundare.
|
|
|
2009-06-30, 19:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Men man kan ju alltid fråga sig varför i h-vete folk äter så mycket kosttillskott? Mig veterligen är det vetenskapliga stödet något sämre än uselt för mer än 99% av allt som säljs, och fungerar preparaten bör man ta sig en funderare över om de innehåller något olagligt!
Senast jag gjorde en djupdykning i litteraturen var det endast kreatinmonohydrat som bevisligen fungerade, och allt annat gav bara dyr avföring. Det är nog oftast bättre att köpa riktig mat för pengarna. Då blir det en slant över till ett antal biobesök varje månad också 
|
Du ska nog skilja åt supermegamass-matrix-revoutionary-blend preparaten från proteintillskotten.
Jag äter in i helvete mycket kosttillskott men det gör jag mest för att spara pengar.
Det blir mer pengar över till biobesök om man håller sin proteinöverdosering i pulverform jämfört med massa nötstekar.
|
2009-06-30, 20:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Artikeln är bedrövlig, det är ett lågvattenmärke även för att vara Aftonbladet i mina ögon. Överdrifter och sensationsjournalistik tycker jag ofta man kan fnysa åt och helt enkelt strunta i men här gör det ju mer skada än nytta i mina ögon.
Man skriver medvetet en enda sörja av doping, kosttillskott, doping, skönhetsideal, ungdomars syn på doping, ungdomar mår dåligt, ungdomar tar tillskott, tillskott är doping, bla bla bla. En förvirrande gröt av budskap bara för att skappa associationer. Vi publicerade precis en kommentar om det:
http://traningslara.se/blogg/i-afton...vad-som-helst/
|
|
|
2009-06-30, 20:41
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Ja, nu är det visserligen ett debatt-inlägg men man tycker väl de borde ha lite högre krav.
|
|
|
2009-06-30, 20:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Artikeln är bedrövlig, det är ett lågvattenmärke även för att vara Aftonbladet i mina ögon. Överdrifter och sensationsjournalistik tycker jag ofta man kan fnysa åt och helt enkelt strunta i men här gör det ju mer skada än nytta i mina ögon.
Man skriver medvetet en enda sörja av doping, kosttillskott, doping, skönhetsideal, ungdomars syn på doping, ungdomar mår dåligt, ungdomar tar tillskott, tillskott är doping, bla bla bla. En förvirrande gröt av budskap bara för att skappa associationer. Vi publicerade precis en kommentar om det:
http://traningslara.se/blogg/i-afton...vad-som-helst/
|
Bra skrivet på bloggen
Är det förresten bara för mig det tar en halv dag att öppna en sida på bloggen?
hypokondri + internet = win
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
|
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
|
|
|
2009-06-30, 20:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
|
Ska nog faktiskt göra det och ta upp alla faktafel och felaktiga associationer de gjort i artikeln och frågat dem var de hittat den fakta de använder som underlag för sina påståenden.
Hoppas fler gör det. Inte för att jag vet om det får någon effekt, men om man är påstridig och fler här på kolo börjar ge kritik på artiklarna kanske de kan tänka sig för innan de hittar på grejer till höger och vänster.
|
C4L
|
|
|
2009-06-30, 20:59
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
Väldigt dålig artikel.
Men asså jag måste ändå säga att den här kostillskotts-hysterin är lite oroande.
Nu för tiden verkar ju folk tro att man måste inta protein i pulver form för att kunna bli stor.
Man kan ju läsa om unga killar som bara gymmat en kort period men som ändå äter typ: proteinpulver till frukost, prestationshöjande (wtf) innan träning, gainer efter träning, proteinpulver som mellanmål och vissa tar protein över natten.
Visst är det överdrivet?
|
|
|
2009-06-30, 21:08
|
|
Registered User
|
Jo, jag håller med. Att direkt (direkt=första året) börja med kosttillskott som om det "tillhör" träningen.
Det mest frustrerande jag varit med om var en kille på mitt förra jobb på ca 75 kg med 25-30% bf som uttryckte sig "Man måste ta kosttillskott (proteinpulver) för att få muskler".
Hur sorgligt är inte det?
|
C4L
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.
|

|