Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-12-29, 00:58   #1
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Träna för att det behövs

Har blivit lite småsugen att snöra upp en journal efter en längre tids inaktivitet, detta blir den tredje i ordningen. Den föregående finner ni här.

Kan börja med lite stats:

Ålder: 20
Längd: 185 cm
Vikt: 77-78 kg
Jobbar: Skift på ett callcenter, dag (8-17) alt. kväll (13-22). varannan vecka.
Pluggar: Naturkunskap B på KomVux. Högskoleprovet 31 mars.

Har varit medlem sedan maj 2006, och läst mängder med nyttig information och tips på vilka övningar som är bra, hur man utför dem osv. Mycket intressant och lärorikt. Senaste journalen påbörjades efter en veckas festande i Bulgarien, kom hem och var väl inte sådär jätte på topp. Vikten var då nere vid skrämmande 71 kg på ett ungefär, tidigare hade den väl legat och pendlat nånstans mellan 72 och 75 kg.

Hade lallat lite med vikter på sommaren och känt mig för sådär, lite lätt gymning något år tidigare med, dvs svinga så mycket som möjligt och studsa så mycket som möjligt... Anyway, efter semestern påbörjade jag en rätt okej satsning i mitt tyckte, beställde lite vassle- och kaseinprotein. Började äta 3-4 ordentliga måltider/dag + gainers utöver det. Gick upp 8-10 kg på 2-3 månader och ökningarna i gymmet kom som ett brev på posten på min otränade kropp. Så långt allt väl.

Var i Thailand 3 veckor direkt efter nyåret, kom tillbaka några kg lättade, åt snabbt tillbaka det och tränade på, dessvärre spelade jag fotboll och den träningen hade startat redan i december månad. Men på 2 månader (sept t o m okt) ökade jag massor och toppen låg där vikt- och styrkemässigt. Gymmade hyfsat för att hålla uppe under våren, fram till april-maj någongång då seriespelet startade och det mest blev ytterst sporadiska besök i gymmet. Åt sämre och sämre och snittvikten i somras låg väl kanske på 75-76 kg någonting.

Nu i höst/vinter har jag smygtränat litegrann, vikten låg imorse på precisa 78 kg och jag har bestämt mig för att försöka träna sådär härligt seriöst, i mitt tycke, än en gång. Fotbollen är lagd på hyllan, åtminstone tror jag det. Alternativt kan det bli någon plojträning i veckan. Jobbar dag- samt kväll varannan vecka vilket strular till det lite. Ämnar även att läsa Naturkunskap B med start den 7 januari, samt skriva Högskoleprovet i slutet av mars. Detta kommer va de påverkande faktorerna på hur mitt träningsupplägg kommer att se ut. Målet sätts till 4 pass/vecka till en början, mycket bekvämt och smidigt. Fungerar inte det får man väl gå ner till en 3-split.

Måndag: Bröst & biceps
Tisdag: Ben & mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar & triceps
Fredag: Rygg, trapz & underarmar
Lördag: Vila
Söndag: Vila

...och hur 3-spliten ska se ut, de vettefan. Time will tell.

Har tryckt upp 100 kg i bänkpressen, 3x3 100 kg knäböj, 1x160 mark (har dock slutat köra den övningen) chins 3x6 KV+ 5 kg, smalbänk 3x6 75 kg, skivstångscurl 3x5 40 kg, stående militärpress 4x4 52,5 kg. På ett ungefär sådär.

Mitt tidigare upplägg var mycket 3x6, 3x4, 5x5 och lite gott och blandat. Inte speciellt mycket högrep. Ska försöka köra lite mer variation denna gång för att se vad kroppen svarar bäst på, och kanske gärna mer massa än styrka. Har tillgång till ett litet gym som funkar helt OK, ska även nu efter nyår skaffa gymkort på Korpen så man får något att vila ögonen på med, men framförallt nära till jobbet och bredare utbud + bra kompletterande maskiner. Även om jag helst kör med fria vikter.

Fy satan vad text, ingen kommer vara dum nog att ens försöka läsa igenom det, men journalen är mest till för mig själv - för att kunna ha lite bra koll på ökningar mm. Beställde några kg vassle- och kasein samt kreatin ikväll, köper gymkort till veckan. Har inga direkta styrkemål med träningen, vill mest komma igång på riktigt, samt även förbättra stretchingen av samtliga kroppsdelar då det slarvats något enormt.

Men säg att personbästat i bänkpress ska slås innan min 21:a födelsedag den 27 mars.

Då åker vi.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 13:34   #2
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Mycket med min träning handlar även om kosthållningen, vilket jag slarvat med i princip under alla mina levnadsår, förra året undantaget då. 78 kg är lite lite fortfarande på min längd, skulle vilja försöka ligga runt 80 kg till sommaren iaf, och hoppas på nån ådra. Tanken är väl att försöka gå upp ett par kg nu i vinter/vår och göra världens minsta minideff... Alt. bara köra på hela tiden, svårt att säga nu.

Ett lätt pass väntar ikväll, men det är inget som jag kommer att skriva upp i journalen. Väntar med det tills det att alla grejer är på plats och man kan göra en riktigt nystart, om man överlever nyår.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 13:43   #3
G_lund
En påse med mos.
 
G_lunds avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 243
Samma ålder som mig och jag slarvar också lite med maten,

Ska bli kul att följa
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ska till akuten strax när mobilen är laddad
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 16:36   #4
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av G_lund Visa inlägg
Samma ålder som mig och jag slarvar också lite med maten,

Ska bli kul att följa
Nice! Slarvar du på samma sätt då? Äta för lite och oregelbundet, hoppa över måltider osv... Härlig kombination helt enkelt.

Hoppas att du någon journal man kan följa då?
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 22:56   #5
krefre
Registered User
 
krefres avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Skellefteå
Inlägg: 81
Nu jädrans attans davvan!
krefre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 21:31   #6
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av krefre Visa inlägg
Nu jädrans attans davvan!
Snälle krefre, visserligen har du nu gått ner i vikt, men nu är det banne mig nog. Dags för kontrollerad viktuppgång, gymmössa + den goa vaniljprotten

Som sagt lätt rygg/mage igår, passade en kompis som maxade bänk så var tvungen göra det jag med. 80 kg gick upp lätt och 90 kg kom upp det med. Så hoppas att jag kan komma över 100 kg innan 27 mars! Amen saaaaaaaaaaaaaaaaatan
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 15:21   #7
krefre
Registered User
 
krefres avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Skellefteå
Inlägg: 81
Tack Käre Davvvvan.

Jag håller fullkomligt med din tes om att det nu skall vara färdigbantat för min del. Som vi båda vet så var min mage av det större slaget tidigare och för att omkretsen skulle räknas ut som behövdes måttband i ungefärlig storlek av de som används för att mäta ut ekvatorn. Men nu när den stora ölmagen bestående till mestadels av kreatin är borta så kan jag säkerligen säga att det är hög tid att påbörja vad du kallar "Kontrollerad viktökning" Innefattande glass godis och en sjujäkla massa tränande.

Låt oss införliva våra nyårslöften tillsammans och faktiskt träna upp oss någorlunda bra så att vi fyller ut beanbagzen som kommer i våran 6:a till hösten.

Vi ses på gymmet imorgon!
krefre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 08:20   #8
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
krefre:

Första passet efter nyår blev igår, kände mig duktigt trött efter jobb 07-16, samt för lite sömn. Liten powernap före. Bröst och biceps.

Lutande hantelpress

1x10 22,5 kg
2x8 25 kg

Lutande bänkpress

2x8 40 kg
1x10 40 kg

Lutande hantelflyes

3x8 10 kg

Dips

1x6 KV+10 kg
2x8 KV+10 kg

EZ-curl

1x5 37,5 kg

Skivstångcurl

3x6 30 kg

Hantelcurl

3x6-8 12,5 kg

Kommentar: Lite lipande om seghet där uppe, men väl i gymmet kändes det faktiskt bättre än jag trodde, mina päronvikter till trots. Har lagt om bröstpasset och det kändes helt ok. Vikterna kommer gå uppåt, men har inte bråttom. Biceps svag som fan, som vanligt. Tränade med Kim på BAK och stämningen var på topp.

Köpte ett halvårskort på Korpen igår. (Får 75% rabatt upp till 2000 kr genom jobbet) Så nästa pass blir nog där, imorgon efter jobbet. Denna vecka blir lite special, funderar på att klämma ihop ben, rygg, mage i helgen någongång... Bara grisa på.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 17:54   #9
hio
Norrländskt tenn!
 
hios avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 559
Kört hårt davvvan!
hio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 21:37   #10
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
hio: Tack, jag ska göra mitt bästa!

Blev inget pass idag, dels pga att jag var tvungen fara förbi och lämna in min anmälan till KomVux, dels för att det var Luleå Hockey på tv... Hade tänkt träna imorgon direkt efter jobbet 16.00, men det är ju Småkronorna den tiden... Vilket dilemma! Har inte bestämt mig ännu, men får väl ta med pinalerna och se vad som passar bäst. Blir det passet av 16 blir det på Korpen, annars senare på kvällen på BAK.

Mysig träningsvärk.

...sedan en edit på passet, körde EZ-curl med omvänt grepp, 17.5 kg. Riktigt tung och grisig övning, som åtminstone min vänstra hand har problem med greppet... Farligt bra. 3x6 även på den.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 14:00   #11
krefre
Registered User
 
krefres avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Skellefteå
Inlägg: 81
Hoppas det blir ett bra pass ikväll Davvvan. Tittar in senare för att kolla resultaten.
krefre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 00:18   #12
Zalsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 40
Jaha ska man inte uppdatera med dagens pass?
Zalsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 23:44   #13
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Axlar & triceps

krefre & Zalsson:

Varit lite seg med att uppdatera gårdagens pass, kommer här i alla fall, som jag minns det.

Sittande hantelpress

3x8 17,5 kg

Stående arnoldpress

3x8 12,5 kg

Baksida axlar i CC

3x8 20 kg

Smal bänkpress

1x10 50 kg
3x8 60 kg

Repdrag över huvudet

1x15 35 kg
3x20 35 kg

Kommentar: OK pass, inget mer. Var lite sliten i axlarna så körde inte så jättetungt, tänkte mer på teknik och strikhet. Grym pump i triceps även om jag snålade med enbart två övningar.

Nästa pass imorgon, rygg och mage.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 23:02   #14
krefre
Registered User
 
krefres avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Skellefteå
Inlägg: 81
Bra att du ökade den smala bänken... 50 kg i smal bänk när du pumpar 90 i vanlig ajja bajja davvan.

När ska du bjuda in mig till korpen då?
krefre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 13:28   #15
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Rygg & mage

Gårdagens pass, ska bli bättre på att uppdatera.

Chins

1x4 KV
1x3 KV

Breda latsdrag

3x8 50 kg

Latsdrag med V-handtag

1x6 55 kg
2x8 50 kg

Sittande rodd

3x20 50 kg

Knäcrunches

1x15 65 kg
3x20 60 kg

Liggande benlyft

2x15 KV+4 kg
1x15 KV

Kommentar: Sisådär, saknar protein... Segt med helgpass. Men denna veckan var lite special med nyåret och allt runt omkring. Blev inget renodlat benpass men jag var och tränade fotboll i 1,5 h på lördagen. Jävlar. Sämst i chins. Breda latsdrag var bra, 2 reps var lite dåliga. Blev för tungt i V så sänkte då det bara var biceps som jobbade. Svårt att öka i latsdragen. Testade en ny variant i sittande rodd, högreppare. Kändes fint. Magträningen var hyfsad, inget mer. Ska lägga in fler set, har inte nog mycket träningsvärk idag
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)