Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-13, 07:05   #1
Larsiball
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Question Lön som anställd PT

Är det någon som jobbar som anställd personlig tränare och kan delge vad lönen ligger på? Eller någon annan som vet? Har hört att anställda PT:s på SATS har 180 kr/tim. Någon som kan bekräfta?
Larsiball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 09:59   #2
Vinzent
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Larsiball Visa inlägg
Är det någon som jobbar som anställd personlig tränare och kan delge vad lönen ligger på? Eller någon annan som vet? Har hört att anställda PT:s på SATS har 180 kr/tim. Någon som kan bekräfta?
http://www.lonestatistik.se/loner.as...g-tranare-1522
Vinzent är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 10:11   #3
Larsson85
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Personlig tränare är inget man blir för lönen, utan för att man har ett brinnande intresse. Skulle tro att de flesta har ett jobb bredvid och sen bara får betalt för de timmarna de har bokade kunder.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 10:42   #4
G_lund
En påse med mos.

G_lunds avatar

Reg.datum: Feb 2006
Om du orkar med alla studier osv så är det grymt betalt, många orkar ju inte med allt plugg utan väljer något lättare typ doktor.

(Spinnoff från flashbacktråden)
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 11:06   #5
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av G_lund Visa inlägg
Om du orkar med alla studier osv så är det grymt betalt, många orkar ju inte med allt plugg utan väljer något lättare typ doktor.

(Spinnoff från flashbacktråden)
ja den tråden är fan guld
En halv liter kiss väger 0,5 kg.
spange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 11:36   #6
Epson
Banned User

Ja på Sats jobbar du på timlön och får endast betalt när du har kund. Det finns tre lönesteg: du börjar på ingångslönen, efter 500 jobbade timmar når du nästa lönesteg och efter 1000 jobbade timmar når du sista lönesteget. Du får semesterersättningen utbetald på lönen, med semesterersättningen är de tre stegen (ca):

Ingångslön: 185kr/h
Steg 2: 202,5kr/h
Steg 3: 225kr/h

Till detta tillkommer bonusar för hur många timmar du jobbar i månaden, teambonus ifall centret uppnår sitt säljmål samt att det kan förekomma individuella tävlingar och bonusar.

Så det är väldigt stor skillnad på vad olika PT:s tjänar. Jag vet de som har det som enda jobb som tjänar ~15.000 och de som tjänar ~40.000. Många har det endast som extrajobb (inklusive jag själv) på sidan av sitt ordinare jobb.

EDIT: Man blir inte PT på en större gymkedja p.g.a. pengarna. Då får man starta eget.

Senast redigerad av Epson den 2010-11-13 klockan 11:39.
Epson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 12:02   #7
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir PTs. Vafan, MÅSTE ni bara köra mongoövningar med era klienter? Är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 12:07   #8
Insulinus
Lilla Guldlock

Insulinuss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir PTs. Vafan, MÅSTE ni bara köra mongoövningar med era klienter? Är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.
Döm inte utan kunskap!

Jag säger inte att det är såhär men förhoppningsvis gör en PT någon form utav anamnes/kontroll utav klienten först. Samt lägger upp träningen utefter klientens mål.
Vad du tycker är en korrekt träningsmetod kanske inte fungerar på Johanna 39 år med smärtor i ländryggen!
Gammal 2010-11-13, 12:35   #9
MAXX
Banned User

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Det är vad jag har sett också. Det känns inte som dessa människor har blivit PT's för att dom styrketränar själva och gillar att förmedla kunskapen utan för att dom vill kunna kalla sig "PT" och få umgås i den sfären.
MAXX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 12:35   #10
coolboynesko
muskulös bosnier!

coolboyneskos avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Epson Visa inlägg

Ingångslön: 185kr/h
Steg 2: 202,5kr/h
Steg 3: 225kr/h
nettolön?
coolboynesko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 12:47   #11
Alter ego
Registered User

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Min fördom är att individer som anlitar en PT inte är dom som vill ta ut sig precis, och PT'n får helt enkelt anpassa sig till kunden. Lite motsägelsefullt då någon som är villig att betala så mycket extra för att få ut max av sin träning borde vara mer motiverad än gemene man. Men men.
Gammal 2010-11-13, 13:13   #12
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Insulinus Visa inlägg
Döm inte utan kunskap!

Jag säger inte att det är såhär men förhoppningsvis gör en PT någon form utav anamnes/kontroll utav klienten först. Samt lägger upp träningen utefter klientens mål.
Vad du tycker är en korrekt träningsmetod kanske inte fungerar på Johanna 39 år med smärtor i ländryggen!
Jag tränar ju själv på SATS och har sett ett stort antal sessioner. Det är nästan bara Hitlers hund-typen av träning, oavsett klientel. Visst kan det vara jobbigt med sådan träning men det bygger knappast muskler så då kan man väl lika gärna springa, gå på pass eller något annat tjafs som inte kostar 500 spänn i timmen eller mer.

Har själv haft en personlig tränare när jag var yngre och satsade hårt på golf. Det var exakt samma träningsfilosofi då, trots att jag uttryckligen nämnde att målet var Mer Muskler.

Citat:
Ursprungligen postat av MAXX Visa inlägg
Det är vad jag har sett också. Det känns inte som dessa människor har blivit PT's för att dom styrketränar själva och gillar att förmedla kunskapen utan för att dom vill kunna kalla sig "PT" och få umgås i den sfären.
Precis. Har ALDRIG sett en enda bitig PT. Med undantag för Tabbe kanske...

Citat:
Ursprungligen postat av Alter ego Visa inlägg
Min fördom är att individer som anlitar en PT inte är dom som vill ta ut sig precis, och PT'n får helt enkelt anpassa sig till kunden. Lite motsägelsefullt då någon som är villig att betala så mycket extra för att få ut max av sin träning borde vara mer motiverad än gemene man. Men men.
Finns nog både och. Min förra flickvän var mycket seriös i sin träning och körde med PT minst en gång i veckan. När hon började träna med mig så började det dock hända saker på riktigt. Innan hade hon bara kört 15-30 reps för att det tydligen skulle bygga mest muskler enligt hennes PT.

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 13:20   #13
Epson
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av coolboynesko Visa inlägg
nettolön?
Nej, brutto.

Citat:
Ursprungligen postat av Insulinus Visa inlägg
Döm inte utan kunskap!

Det hoppas jag också

Citat:
Jag är en sparris (vilket knappast är ett problem för att jobba som PT), dock är jag förhoppningsvis inte en idiot. Att bara köra mongoövningar är inte ett måste vad jag vet. Jag kör nog 90% vanlig hederlig styrketräning (alternativt någon form av uthållighetsträning) med mina kunder och resten mongoträning. Här är ju ett problem också att många (spec. unga killar som kan allt) ser vad man gör och tänker "ööh vafan, det där blir man ju inte grov av!" utan att ha en aning om syfte med träningen eller mål för just den kunden. Jag har hittills inte haft en enda kund som haft att bli grov som prio ett. Fast det är som sagt ett extrajobb jag har utöver mitt ordinare för att jag tycker att det är roligt och intressant.

För övrigt håller jag med om vissa saker. Ett stort problem är att utbildningarna endast är på ett par veckor och det finns inga speciella krav på vilka som får gå dem. De förutsättningarna skapar inga experter imo och det är i mitt tycke en enorm skillnad på kunskapsnivån på PTs. Själv har jag inte gått betalutbildningarna, jag fick istället göra en s.k. kompetensprövning efter att ha pluggat bl.a. anatomi, fysiologi, rörelsemekanik, näringslära m.m. tidigare på universitetet samt en lång (nåja) egen erfarenhet av träning och mycket "självstudier". Proven var en piece of cake utan att ha gått SAFEs utbildning
Epson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 15:22   #14
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Epson, vilken stad huserar du?
Gammal 2010-11-13, 16:03   #15
bygden
President

bygdens avatar

Reg.datum: Sep 2009
Ni som snackar skit om PTs vet fan inte vad ni talar om.

Att bli en personlig tränare är bra mycket mer krävande än många andra jobb. Och det är bara de allra flitigaste som klarar sig igenom den mycket tuffa grundläggande PT-utbildningen på 5 år. Är man sedan en av få som lyckas ta sig igenom utbildningen så väntar himmelriket på alla sätt. Inte bara får man en oerhörd status, utan också en väldigt bra lön. Många gånger kan man räkna med att få åtminstone runt 70-80 000 i månaden till en början. Glöm inte heller stora feta bonusar som delas ut lite här och var.

MEN ni som har tanken på att ens utbilda er till PT ska vara medvetna att det krävs väldigt mycket av er som person. Vill ni sitta och plugga 50+ timmar i veckan så kanske det är någonting för er. Glöm inte heller att det krävs toppbetyg för att ens komma in på utbildningen i överhuvudtaget. Detta är med andra ord inget ord för den normalbegåvade medel-Svensson.
bygden är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.