Citat:
Ursprungligen postat av coolboynesko
nettolön?
|
Nej, brutto.
Citat:
Ursprungligen postat av Insulinus
Döm inte utan kunskap!
Jag säger inte att det är såhär men förhoppningsvis gör en PT någon form utav anamnes/kontroll utav klienten först. Samt lägger upp träningen utefter klientens mål.
Vad du tycker är en korrekt träningsmetod kanske inte fungerar på Johanna 39 år med smärtor i ländryggen!
|
Det hoppas jag också
Citat:
Ursprungligen postat av hultman
Oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir PTs. Vafan, MÅSTE ni bara köra mongoövningar med era klienter? Är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.
|
Jag är en sparris (vilket knappast är ett problem för att jobba
som PT), dock är jag förhoppningsvis inte en idiot. Att bara köra mongoövningar är inte ett måste vad jag vet. Jag kör nog 90% vanlig hederlig styrketräning (alternativt någon form av uthållighetsträning) med mina kunder och resten mongoträning. Här är ju ett problem också att många (spec. unga killar
som kan allt) ser vad man gör och tänker "ööh vafan, det där blir man ju inte grov av!" utan att ha en aning om syfte med träningen eller mål för just den kunden. Jag har hittills inte haft en enda kund
som haft att bli grov
som prio ett. Fast det är
som sagt ett extrajobb jag har utöver mitt ordinare för att jag tycker att det är roligt och intressant.
För övrigt håller jag med om vissa saker. Ett stort problem är att utbildningarna endast är på ett par veckor och det finns inga speciella krav på vilka
som får gå dem. De förutsättningarna skapar inga experter imo och det är i mitt tycke en enorm skillnad på kunskapsnivån på PTs. Själv har jag inte gått betalutbildningarna, jag fick istället göra en s.k. kompetensprövning efter att ha pluggat bl.a. anatomi, fysiologi, rörelsemekanik, näringslära m.m. tidigare på universitetet samt en lång (nåja) egen erfarenhet av träning och mycket "självstudier". Proven var en piece of cake utan att ha gått SAFEs utbildning