Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-21, 13:52   #31
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Det kan ju uppenbarligen slå fel och få effekter som man inte anade på förhand. I värsta fall, icke-reversibla. Att bagatellisera ev. risker är också fel väg att gå.
Håller självklart med. Men folk får det att låta som om styrd/genomtänkt påverkan på biologin är sämre än att kasta tärning med mer begränsade valmöjligheter (traditionell avel).
Eller att det är sämre än en helt randomiserad process som pågått sen livet uppstod och gett upphov till hur många gifter och livsfarliga livsformer som helst (naturens gång).
Det är "bara" farligt vid ont uppsåt eller vid korruption eller oreglerad ekonomisk tävlan. Vilket man självklart inte ska förneka.
Men det problemet har vi med all teknologi och den invändningen har alltid dykt upp och alltid fått ge med sig eftersom teknologiska framsteg ej går att stoppa.
Det vi kan göra är att försöka reglera användandet så att riskerna minimeras.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2014-04-21 klockan 13:54.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 14:52   #32
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Griip Visa inlägg
Jo det verkar vara politiken bakom som ær problemet. Eller rættare sagt bristen på politik bakom det DVs det faktum att bolagen får hærja fritt och tom godkænna sin egna mat via korrupta politiker. Frågan ær då: Hur ændrar man det? Det ær en jævligt lång væg som samtidigt ær rætt brådskande om du frågar mig. Først måste folk førstå vad GMO ær och farorna med det och sen skall dessa mænniskor kunna yttra sig via politiska val? Ser inte det hænda tyværr. Det blir ænnu en viktig fråga som læggs på en redan tjock pappershøg med viktiga frågor som inga politiker någonsin kommer reda ut.
Vad har du för utbildning? Vad har du för kompetens inom GMO?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 14:57   #33
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Griip Visa inlägg
Jo det verkar vara politiken bakom som ær problemet. Eller rættare sagt bristen på politik bakom det DVs det faktum att bolagen får hærja fritt och tom godkænna sin egna mat via korrupta politiker. Frågan ær då: Hur ændrar man det? Det ær en jævligt lång væg som samtidigt ær rætt brådskande om du frågar mig. Først måste folk førstå vad GMO ær och farorna med det och sen skall dessa mænniskor kunna yttra sig via politiska val? Ser inte det hænda tyværr. Det blir ænnu en viktig fråga som læggs på en redan tjock pappershøg med viktiga frågor som inga politiker någonsin kommer reda ut.
Problemet är snarare att GMO är en förkortning som folk känner till för att den sprids på alla folieforum runt om så folk mottagliga för sådant börjar härja på tangentbord. Det avlas modifierade experter som därefter rumsterar på andra forum med sin nyvunna "expertis". (Se: guldmyntfot, liberalism, Area 51, Illuminati och WTC 7. [EDIT/ se även: LCHF, livsmedelsverket-vill-döda-oss och gluten-får-njurarna-att-rosta.])
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2014-04-21 klockan 15:00.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 15:10   #34
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av Griip Visa inlägg
Jo det verkar vara politiken bakom som ær problemet. Eller rættare sagt bristen på politik bakom det DVs det faktum att bolagen får hærja fritt och tom godkænna sin egna mat via korrupta politiker. Frågan ær då: Hur ændrar man det? Det ær en jævligt lång væg som samtidigt ær rætt brådskande om du frågar mig. Først måste folk førstå vad GMO ær och farorna med det och sen skall dessa mænniskor kunna yttra sig via politiska val? Ser inte det hænda tyværr. Det blir ænnu en viktig fråga som læggs på en redan tjock pappershøg med viktiga frågor som inga politiker någonsin kommer reda ut.
Att utbilda sig är en bra början.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 15:11   #35
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Griip Visa inlägg
fann denna:



http://rationalwiki.org/wiki/Seeds_of_Death
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 15:15   #36
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Haha så oväntat att doktor Griip skulle runka upp en balle till en konspirationsteori.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 15:47   #37
Griip
Självgod idoit
 
Griips avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Blasieholmsgatan 6
Inlägg: 3 033
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Problemet är snarare att GMO är en förkortning som folk känner till för att den sprids på alla folieforum runt om så folk mottagliga för sådant börjar härja på tangentbord. Det avlas modifierade experter som därefter rumsterar på andra forum med sin nyvunna "expertis". (Se: guldmyntfot, liberalism, Area 51, Illuminati och WTC 7. [EDIT/ se även: LCHF, livsmedelsverket-vill-döda-oss och gluten-får-njurarna-att-rosta.])


Jag kænner till det før att RT haft ett part artiklar om det. Jag kan før øvrigt ingenting om det och dærav denna tråden.


Men visst, RT ær væl ett foliehattsforum..
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 15:56   #38
Griip
Självgod idoit
 
Griips avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Blasieholmsgatan 6
Inlägg: 3 033



Jævla foliehattslænder
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 16:39   #39
DekeThornton
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Griip Visa inlägg



Jævla foliehattslænder
Ganska misslyckad bannlysning.

http://www.monsanto.com/whoweare/pag...locations.aspx
DekeThornton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 17:42   #40
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 17:50   #41
Griip
Självgod idoit
 
Griips avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Blasieholmsgatan 6
Inlägg: 3 033
Blev du lite ledsen i øgat i børjan av tråden exdi?
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 18:16   #42
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Griip Visa inlägg



Jævla foliehattslænder
Bra studie. Jag gillar formatet den är tryckt på. Den måste ha hög impact factor och anses vara väldigt trovärdig.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 18:18   #43
Griip
Självgod idoit
 
Griips avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Blasieholmsgatan 6
Inlägg: 3 033


Dags før en klippning Trance?
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 15:11   #44
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Kom att tänka på denna tråd när jag läste denna: http://nyheter24.se/debatt/767249-ma...ampaign=buffer
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 20:41   #45
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Matbrist kan bli ett högst reellt problem. Att vara emot ett kategoriskt avfärdande är inte heller samma sak som ett kategoriskt omfamnande..
Nja. Det beror ju på vad man menar med matbrist. Jag håller med om att vissa människor i framtiden inte kommer få mat. Jag tror dock inte GMO är en lösning. Det finns ju enormt mycket effektiviseringar man skulle kunna göra i tredje världens jordbruk och vi skulle ju kunna börja odla mat där det idag odlas diverse andra produkter - om det nu var så att det fanns något intresse att säkra människors tillgång till mat. Det gör det inte i många fall, och det kommer inte GMO ändra på.

Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Jaha? När påstod jag att det inte finns risker med GMO? Jag sa bara att all GMO inte har en gemensam risk, jag invände alltså mot det kategoriska avfärdandet som Olegh skrev om.
När du påstod att GMO inte har några nackdelar. Eller menar du att en risk inte är en nackdel? Tomte.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara emot GMO. Alla argument (jag hört) om riskerna gäller automatiskt för all annan form av (genetisk) modifikation vi gör med allt på andra vis. Dvs olika korsningar.
Igen, jag är inte biolog, men en stor skillnad är väl ändå att du inte kan korsa något med vad som hellst? Med GMO så kan du ju införa egenskaper från väldigt avlägset besläktade arter. Så nej, jag tror inte det är riktigt samma sak. Sen hör det också till saken att det faktiskt redan skett en del ekologiska katastrofer pga människor, så att säga att det är nästan samma sak som det vi alltid gjort är inte speciellt betryggande.

Med det sagt så ska jag väl säga också att jag inte är emot GMO, men jag kan helt klart förstå den som är det. Jag tycker också det verkar skitfarligt.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)