Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-24, 18:43   #31
Ivar_Lo-J
Registered User
 
Ivar_Lo-Js avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 1 070
Citat:
Ursprungligen postat av zydar Visa inlägg
hej, tyngdlyftning? örebro? du borde börja träna på ökk asså , najs PB i frontböj.
Japp, det borde jag Tänkte börja köra ett pass i veckan på ÖKK fram mot hösten, allt eftersom det blir mindre hektiskt på småbarnsfronten
Ivar_Lo-J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 19:03   #32
Ivar_Lo-J
Registered User
 
Ivar_Lo-Js avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 1 070
Onsdag 2011-08-24, hemma

Bill Starr 5x5, vecka 9 pass 1

Tid: 1:15 h

Knäböj fram: (vila 3-5 min)
20 kg: 5
40 kg: 5
50 kg: 5
60 kg: 3
70 kg: 2
77.5 kg: 3, 3
80 kg: 3 (reps-pb)
Skulle ha kört 3x3 på 77.5 kg, men detta är sista veckan i programmet och jag kände att jag hade lite mer att hämta, så jag passade på att köra 80 kg på sista set. Mitt tidigare pb (från 2008) var 2x80 kg, så det var trevligt att slå det med en rep, särskilt efter två tunga tidigare set. Mitt 1RM för i år var 77.5 kg, så det är klart slaget.

Press: (vila 3-5 min)
25 kg: 5
32.5 kg: 3
37.5 kg: 3
42.5 kg: 3
47.5 kg: 2+0 (PB) (fail på 3:e)
Riktigt najs att smaska dit ett pb i pressen också! Nu har jag slagit alla mina gamla personbästa, förutom ryck, stöt och bänk, eftersom jag inte kört de övningarna i någon större utsträckning i år. Frivände inte upp vikten idag iom att jag haft lite känningar i ena sidan av bröstryggen.

Chins: (vila 3-5 min)
BW: 3, 3
+7.5 kg: 3
+13.5 kg: 3
+20 kg: 3 (PB)
Sweet! Kändes tungt på 13.5 kg, så jag kände mig lite tveksam inför sista set, men det gick fint. Fick kämpa för att få hakan över stången på sista, så det var en bra belastning. Ska bli intressant att se hur jag ligger till i kroppsviktschins. Jag har helt klart ökat styrkan rejält i viktade chins under den här träningsperioden.

Kommentar:
Första passet på sista veckan avklarat. Tre personbästa av tre möjliga! Känns extremt bra. Får fundera på vad jag ska sikta på för vikt i sista knäböjspasset. Nu tog jag ju 80 efter två set på 77.5. Borde kunna klämma ur något kilo till. Frågan är om 3x82.5 kg är för girigt eller ej. Funderar på att prova och se om jag får upp alla tre. Borde ju iaf få upp 2 reps tycker jag.
Ivar_Lo-J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 14:07   #33
tobake75
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 263
Varför är det så få som tränar OL. Kul att se någon i varje fall. Jag kör själv hobbybetonat uppe i Luleå.

journal finns på tobiasfit.blogspot.com
tobake75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 14:53   #34
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Varför är det så få som tränar OL. Kul att se någon i varje fall. Jag kör själv hobbybetonat uppe i Luleå.

journal finns på tobiasfit.blogspot.com
För att man måste var stark, snabb, explosiv, rörlig, smidig och en massa annat på samma gång?
Den ultimata atleten.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 15:19   #35
tobake75
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 263
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
För att man måste var stark, snabb, explosiv, rörlig, smidig och en massa annat på samma gång?
Den ultimata atleten.
Precis, och vem vill inte vara det :-)

Jag ångrar bittert idag att jag inte började benböja tidigare i livet!
tobake75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 18:57   #36
Ivar_Lo-J
Registered User
 
Ivar_Lo-Js avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 1 070
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Varför är det så få som tränar OL. Kul att se någon i varje fall. Jag kör själv hobbybetonat uppe i Luleå.

journal finns på tobiasfit.blogspot.com
Jag tror det är många som blir avskräckta av att lyften är mer tekniskt krävande kombinerat med att det inte är allt för vanligt med folk som har tillräcklig koll för att lära ut dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
För att man måste var stark, snabb, explosiv, rörlig, smidig och en massa annat på samma gång?
Den ultimata atleten.
Detta borde dock vara skäl nog för folk att ta sig i kragen o lära sig
Ivar_Lo-J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 07:07   #37
Ivar_Lo-J
Registered User
 
Ivar_Lo-Js avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 1 070
Fredag 2011-08-27, hemma

Bill Starr 5x5, vecka 9 pass 2

Marlyft: (vila 5 min)
20 kg: 10
40 kg: 10
60 kg: 5
70 kg: 3
80 kg: 3
90 kg: 2
97.5 kg: 3x3
Hade bra buktryck. Stabila lyft på 97.5 kg. 90 kg kändes väldigt tungt, kanske för att jag fixade buktrycket i botten istf stående, eller för att jag hängde o stretchade bröstryggen i vilan inför settet.

Behöver öva på att få ut knäna under lyftet, de har en tendens att falla in något för tillfället. Borde ge mer kraft o vara bättre för knäna.


Dips: (vila 5 min)
BW: 3, 3
+5 kg: 2
+10 kg: 1
+15 kg: 3x3
BW: 13 (PB)
Körde sista två setten med något smalare greppbredd, typ höftbredd plus en tum luft på varje sida. Riktigt najs att få 13 reps på BW efter 3 rejält tunga set. Jag hade ett tveksamt PB sedan tidigare på 12 reps, men då med bristfällig ROM, nu var det dock inga tveksamheter vad gäller den saken. Så nu har jag ett PB som jag vet är vettigt. Får ta o maxa när jag är fräsch i kroppen också o se hur mycket mer det ger. Är även sugen på att köra några set på 10 reps, iom att jag haft som mål länge att kunna köra 3*10 reps. Skön känsla att plocka bort 15 kg o sen reppa loss. Första repsen känns så himla lätta.

Fick typ ridå på sista settet på 15 kg när jag gick upp till support-positionen. Men det gick bra att genomföra alla reps ändå. Känns lättare att förstå varför man får ridå när man har en stång upptryckt mot halsen än när ska göra dips. Skumt.


Kommentar:
Två av tre pass i sista veckan avklarade. I båda övningarna kändes det tungt, men jag lyckades fortsätta fixa alla reps i alla tre setten, så det var trivsamt. Var hos läkare idag pga att jag verkar fått en liten inflammation vid höger skulderblad (typ rhombsen), och jag kommer gå på anti-inflammatoriskt (Orudis) ett tag o ska iväg till en sjukgymnast. Inget märkvärdigt, men ska försöka se till att det försvinner så fort som möjligt. Läkaren tyckte det var fritt fram med tung träning, så länge det känns ok, men helst inte ryck/vändningar. Jag var imponerad över att han visste vad ryck var över huvud taget.

Senast redigerad av Ivar_Lo-J den 2011-08-27 klockan 07:12.
Ivar_Lo-J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)