Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-29, 23:31   #1
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Red face Att bli en trogen senior: Det man inte vet lider man inte av...

Har fundrat rätt länge på att starta ny journal, mest för att själv sätta punkt på gammalt och börja på nytt. Skulle egentligen börjat nästa år, då jag med sanning kan titulera mig senior och aldrig någonsin mer junior, har en viss ångest inför det ja.

Ska bli både jobbigt och skönt att passera den gränsen, har känt en stark press rätt länge över att inte längre vara junior, så många rekord jag vill slå, så lite tid. Jag tränar inte för framtiden utan bara för ett antal månader framåt och det är ingen höjdare någon längre tid tror jag. Just nu har jag ingen som helst motivation att träna och resultaten blir därefter.

Så för att hitta viljan igen, och känna glädjen med träning igen så ska jag förändras. Men innan det nya ska in är det väl bra med en summering av det gamla, mest för mig själv så ni andra behöver ju inte läsa.

Idrottslig bakgrund = noll, vilket jag ångrar bittert... Började träna (då Friskis&Svettis 2-3 ggr/vecka) vid 18 års ålder (2003.) Fann för första gången en sorts glädje att röra på mig.
Under våren 2004 tatuerade jag foten och i F&S-abstinens så hamnade jag istället i Borlänge AK’s gym och där blev jag fast. Intresset för bänkpress hittades fort då Christian Hedman under sommaren slog J-VR och blev lite lokalkändis *fniss*

Tävlingskarriären: Första tävlingen sept 2004 gjorde jag inofficiellt sv j-rek med 50 kg i klass 60 och därmed var jag fast i träsket.
SL-DM följde med serien 65-55-80 (ca) och nu visserligen officiellt sv.rek MEN en annan tjej slog samma rekord (och gjorde mer) samma helg så jag fick inget rekord då heller.
Till BP-DM hade klubben lyckats dragit på mig en gammal Inzer EHPHD och jag lyckats banta ner till 56:an. Försökte på sv.rekord då med 63 kg men det ville inte. Fick nöja mig med 60 kg. Lovar att inte räkna upp alla tävlingar förresten..

2005 inleddes året med ett par knälindor som jag fått i julklapp av far
Blev övertalad att delta på J-SM av klubben vilket gav serien 80-70-105 och nu till slut fick jag mitt j-rekord (gjorde också 72,5 i fjärdelyft) kom visserligen fett sist men var ju ensam utan dräkter.
Till BP-SM däremot var chanserna bättre och jag kom hem med två silver. Det ena tämligen långt efter (50 kg) då jag fick brottas med Anna Olsson i seniorklassen, men det andra var jag 0,3 poäng efter Maria Johansson i juniorklassen. Fick med mig 72,5 kg men minns jag rätt så fick jag upp 75 o underkänt på stoppet. Domare har aldrig varit mina vänner.
Under hösten/vintern införskaffades en blå NXG+ centurion böjdräkt storlek 34 och den är faktiskt fortfarande min bästa markdräkt. På bänktröje-fronten fick mina Inzers (hade nog 4-5 olika första halvåret) ge vika för en monster-metaltröja. Bänkade 100 kg på träning med den under sommaren men det skulle dröja att få det på tävling.

Serie 1 2006 får väl räknas som en av mina allra bästa tävlingar någonsin. Vägde över med något kg till 60an men lyckades trots det sätta fyra sv.j-rekord med serien 125,5-80-145,5 = 350 totalt, pers i allt och glad i hågen var man då.
Gjorde en visit på senior-SM med silver efter Anna Olsson och nedbantad o svag fick jag 320 totalt. Höll på att döda coachen då jag passade på att bomma två bänkar för att till slut få 2-1 godkänt på sista.
J-SM vann jag, uppe i 60an och 320 totalt igen.
Blev också medtagen till BP-NM i Bergen då jag fick återvända till 56an en snabbis och bänkade 82,5 kg ensam i klassen. Har sen dess inte besökt 56:an mer.
Trots den lovande starten i metaltröjan så fick jag aldrig mer än 87,5 på tävling och detta på BP-SM i Göteborg. Vann J-klassen och fick silver i senior, men övergav sedan min kära metal och skaffade en Titan storlek 34.

2007 blev ett knepigt antiklimaxår. Ökade lite, men inte mycket och många andra J-tjejer utvecklades förbi mig. På J-SM fick jag silver, efter att förlorat guldet till Stina Mittermaier i sista marken, blev med till J-NM och även där blev det silver. Var reserv på J-EM i Sofia och fick 10 dagar innan tävling veta att jag skulle med, då Peyshy Gian blev skadad. Kom på en fjärdeplats med 365 kg och tog brons i bänken. Hade på serien innan persat med 135-92,5-152,5 = 380 totalt så var väl halvnöjd med resultatet. Dessutom gick guldet i 56:an på typ 340 (jag vägde 58) så gjorde väl en miss att inte banta.
BP-SM blev en blandad företeelse, då jag vann seniorklassen med 87,5 kg (fick upp 95 men 2-1 underkänt) och dagen efter bakfull, svullen och med vätskebrist fick jag silver i J-klassen med 90 kg (fick upp 95 men 2-1 underkänt) efter återigen Stina som pressade 92,5. Hmpf…

2008 är ju inte över än, men får väl bli en halvårsrapport.
På J-SM i kalla Kiruna valde jag att väga över till 67,5an för att slippa Stina (feg som jag är) och vann med 380 sammanlagt. På J-NM upprepades detta totalresultatet men med en ny mindre tröja så pressades 106 kg upp och jag fick nöjet att bräcka Lucia Christenssens nordiska J-rekord, fick silver efter en norska där. Med i farten följde 107,5 i bänken veckan efter på serie 2 i Örebro och det är väl där jag är nu…

Så nu börjar framtiden: ”Tiden börjar nu” är ett kärt citat jag gärna upprepar för mig själv.
Blev uttagen till BP-NM i Ylitorneo i slutet av augusti men även som reserv till BP-EM i början av nämnd månad. Efter en del EM-avhopp ringde WorldChamp Hirvis-himself upp och sa åt mig att toppa lite fortare. Nu är det 8 dagar kvar till min debut på ett senior-EM. Det känns mycket passande och skönt att nästla sig in på den nivån redan nu så man inte känner sig helt avhängd när juniortiden är slut. Så nu är det i teorin och praktiken mest bänk som gäller, orkar inte sköta böj/markandet men tänker iaf tävla i det tills året är slut. Siktar på SL-DM samt JSK record breakers (om det nu blir nåt) för att eventuellt slå rekord. Böjen är långt borta men bänken (92,5 än) marken (155) och totalen (390) torde vara inom räckhåll. Om jag nu orkar träna mig lite…
Har även spanat lite på nordiska j-rekordet i 60an på 110 kg (bänk då).

Till nästa år tänker jag till viss del överge SL-andet och satsa på bänken. Men jag tänker inte sluta helt, utan förändra fokus. Kanske satsar på att tävla SL raw en serie om året och kanske vara med på SM med utrustning. Resten av serierna får bli bänk.
Men detta egentligen inte för att dra ner på böj/mark, utan för att kunna utvecklas. Jag är pinsamt dålig raw om man jämför med vad jag började på för 4 år sedan och med min magra träningsbakgrund tror jag det är grundstyrka jag behöver. Synpunkter på mina planer skulle uppskattas mycket! Funderar även på att gå ner i 56:an igen. Men inget är ju skrivet i sten, först och främst vill jag hitta motivationen igen.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva mer, vilket väl är bra då detta inlägg redan blivit föööör långt. Undrar om nån stackare verkligen orkar läsa allt…
Blir väl ingen större förändring i träning eller fokus förrän efter årsskiftet så jag borde väl startat ny journal då, men jag smygstartar lite nu.

I övrigt har jag tre timmar kvar till sista dagen (natten) på sommarjobbet som tidningsbud i Solna. Ojoj vad skönt det ska bli att få sova hela nätter sen.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 06:37   #2
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Jaha. Så du ska bli senior nu?

Intressant läsning förresten.

Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Domare har aldrig varit mina vänner.
Så därför har du blivit en själv?
"If you can't beat them - join them!"

Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Undrar om nån stackare verkligen orkar läsa allt…
Jag orkade!

Tror också att du behöver grundträning. Det är det många som gör...

Lycka till på EM!
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 07:11   #3
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Det är inte så illa att vara senior.
Lycka till på EM!
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 07:42   #4
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det är inte så illa att vara senior.
Nä. Det först som veteran som livet tar slut.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 07:42   #5
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Jag orkade!

Tror också att du behöver grundträning. Det är det många som gör...

Lycka till på EM!
Tänkte väl att det var en ny journal på G! Då vet man ju historien om den lilla högljudda

Många behöver grundträning och många tror att du behöver detsamma

Lycka till naturligtvis!!

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Nä. Det först som veteran som livet tar slut.
Aaaah, vetarantider! Jag längtar redan. Hur vi skall kämpa som gubbar!
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 08:40   #6
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Aaaah, vetarantider! Jag längtar redan. Hur vi skall kämpa som gubbar!
Du och jag Börje!

Kommer du till Anderstorp och tittar på gubbarna?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 08:57   #7
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Kommer du till Anderstorp och tittar på gubbarna?
Tänkte du Gubb-SM? Det sammanfaller väl med Nordiska och där finns ju Mini
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 10:14   #8
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Tänkte du Gubb-SM? Det sammanfaller väl med Nordiska och där finns ju Mini
Ah. Ja.

Hade det inte varit så långt bort så hade jag också hellre tittat på mini.

Om du plåtar mini så kan jag plåta en gubbe till dig. Deal?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 10:16   #9
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Om du plåtar mini så kan jag plåta en gubbe till dig. Deal?
Jepp
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 11:59   #10
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Jaha. Så du ska bli senior nu?
Japp. Det är dock inte självvalt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Intressant läsning förresten.

Jag orkade!

Tror också att du behöver grundträning. Det är det många som gör...

Lycka till på EM!
Tack, tack, bra och tack!

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det är inte så illa att vara senior.
Lycka till på EM!
Tror nog inte det är illa att vara senior, det är just att ha så kort tid kvar som junior som spökar i mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Tänkte väl att det var en ny journal på G! Då vet man ju historien om den lilla högljudda
WTF!!! LITEN?! Å HÖGLJUDD!!??

Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Många behöver grundträning och många tror att du behöver detsamma

Lycka till naturligtvis!!

Aaaah, vetarantider! Jag längtar redan. Hur vi skall kämpa som gubbar!
Tack, och jag instämmer. Kan knappt vänta tills man blir veteran istället...
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 12:14   #11
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Förresten så sägs det att man inte ska ropa hej förräns man är över ån, eller klar med sommarjobbet rättare sagt. Har ju då jobbat som tidningsbud i solna fram till inatt, nu är jag fri i några veckor.

Det började finfint inatt, var 20 minuter tidigare än vanligt i starten men upptäckte att jag minsann glömt mobilen hemma.
Men tänkte jag, jag har ju inte behövt den hittills så varför skulle jag behöva den just idag...
Väl framme med rundan gick det som smort, tunna tidningar och inga veckoblaskor. Lagom varmt ute och låg bra till för en ny rekordtid, men då hände det.
Gick in i hissen på Andersvägen 8 för att åka ner till botten, den krånglade redan igår och stod bara och hoppade på vån 3. Igår gick den dock igång på andra försöket så jag försökte väl en gång till imorse med. Blev inte bättre, jag övervägde att gå ner men äsch testade en gång till. Då gick den neråt. En halv våning. Fick upp innerdörren med våld men dörren till trapphuset var spärrad. Bra dag att glömma mobilen på.
Fanns som tur var larm till hiss-reparatör så jag fick plinga där och vänta. Efter 20 minuter kom jag på att jag kunde läsa tidningen iaf... Blev totalt ca 35 minuter ensam och rädd innan det kom en kille och släppte ut mig.

Inte min dag idag.
Träning med tröja i Gävle imorgon, planerat att gå ca 80 o 92,5/95. Planerad ingång 92,5 i bratislava så jag vill bara ha ett bra lyft på det. Sen ett pass med tvåor på söndag. Sen vila. Sen tävling
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 12:18   #12
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Träning med tröja i Gävle imorgon,
Hälsa Hulda!
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 23:23   #13
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Lycka till på EM!

Bänkpress är kärlek!
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 00:06   #14
Rambo
Registered User
 
Rambos avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 3 574
Lycka till på EM!
__________________
TEAM ÖKK
"I have come here to chew bubble gum and kick ass... and I'm all out of bubble gum."
4x5x240kg Marklyft
Discobyggarens journal
Rambo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 00:27   #15
Hoosier
Registered User
 
Hoosiers avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Cph, Danmark
Inlägg: 1 074
Hvor fedt at du skal til EM Bænk! Held og lykke.
Hoosier är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)