Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Jag brukar försöka informera folk om det där med jämna mellanrum. Speciellt alla de som påstår att de inte kan springa långsammare än, säg 4:45/km. De som springer maran på sub 3h i klubben jag tränar med håller för sjutton 5:30-5:45-tempo på sina långpass. Man får ju tänka lite på hur man tränar och varför man tränar på ett visst sätt. Varför kör man t.ex. långpass? Är det för att förbättra snabbheten, konditionen eller uthålligheten? Just det, uthålligheten. Är tempot eller tiden i rörelse det som påverkar uthålligheten mest? Osv. Det sämsta man kan göra är att alltid köra medelhårt och medellångt.
|
Jag har så grova problem med det där att det inte är sant. T ex Emil Zatopek kommer väl till tankarna, eller Gordon Pirie, ang. intervallträning. Ta bara Piries laws of running 'Endurance kills speed, speed kills endurance'.
Det första problemet är det där 'det har gjorts i alla tider'. Jo visst, men vem vet om de som blev bra blev det pga sin träning, eller trots sin träning? Att springa med 130 i puls då maxpulsen är 210 kan väl vara skönt då och då, men att tro att det ger något ser jag som överdrivet.
Ett annat stort problem är just att det är löpare och möjligen triathleter och andra dylika sportutövare som förespråkar detta. Då skall man också komma ihåg att det är för att bli bäst på sin sport, så de där extra 0,12% i prestation är värt de där extra 10h/vecka. Tvinga ut en brottare på sådana långa långsamma pass och han kommer inte tjäna på det. Det finns så mycket viktigare saker för folk som inte enbart tävlar i löpning att göra för att bli bättre, än att ha gångpuls i 3 timmar.
Jag antar att du vill sätta mitokondriedensitet eller liknande som indikation på uthållighet? Eftersom du redan satt upp 'kondition' tidigare? Är du ens säker på att det är det effektivaste sättet att öka den? Det måste jag läsa på, får återkomma vid ett senare tillfälle med det, men vad jag kommer ihåg vagt så är det inte det.
Är tempot eller tiden i rörelse det som påverkar uthålligheten mest?
Detta är också så extremt simplistiskt sätt att se på det. Ta någon som har problem med att bryta 40min/mil, men som springer långt och långsamt mycket. Låt dem kötta lite snabbare intervaller, kanske 400m, så att de får upp tempot i benen, och nog fasen blir dem uthålligare också. Eller mäter vi uthållighet som 'längd innan man behöver gå' istället för 'längd innan man behöver gå, då man håller en viss hastighet'?
Man får ju tänka lite på hur man tränar och varför man tränar på ett visst sätt.
Sant, och vad är den fysiologiska anledningen att ha gåpuls i flera timmar, men ändå jogga? Är det optimalt för mitokondriedensiteten? Är det optimalt för att öka volym/hjärtslag? Är det bara dåligt för att det dödar ens hastighet?
Låt mig avsluta med att belysa något jag dock håller med dig till 100% om, även om jag inte tror att det var någon här som förespråkade det.
Det sämsta man kan göra är att alltid köra medelhårt och medellångt.
Och med allt detta sagt, så menar jag inte att det absolut är fel att springa långsamt och medellångt; ha bara en genomtänkt anledning bakom beslutet.