Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-26, 12:47   #841
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Antagligen för att det är krångligt att flytta/montera och sen ska det justeras för varje lyftare, vilket tar tid.

Sen skulle man då bli tvungen att skapa regelr för hur powerracket får se ut med mått och dimensioner och alla klubbar skulle vara tvungna att köpa in såna rack.

Jag tror även att risken att slå i racket är stor.

Passarna kan följa med i lyftet och vara beredda att gripa in när nåt händer. Inte bara ta emot i botten.
Tycker dock att man borde kunna komma fram med nån lösning. Nåt liknande som för bänkpressen borde inte innebära några enorma problem. Eller varför inte lådor som passarna kan stå på. Nåt som många klubbar har. En stor säkerhet för både lyftare och passare.

Som arrangör av en tävling är det ofta mycket svårt att få ihop tillräckligt med funktionärer/passare och det känns inte bra att relativt oerfarna killar eller tjejer ska stå och passa helt oskyddade.

Detta behöver inte ens vara obligatoriskt (åtminstone inte till en början) men borde kunna vara ett alternativ för en arrangör/tävling.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:08   #842
hertzman
Registered User
 
hertzmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 2 237
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Tycker dock att man borde kunna komma fram med nån lösning. Nåt liknande som för bänkpressen borde inte innebära några enorma problem. Eller varför inte lådor som passarna kan stå på. Nåt som många klubbar har. En stor säkerhet för både lyftare och passare.

Som arrangör av en tävling är det ofta mycket svårt att få ihop tillräckligt med funktionärer/passare och det känns inte bra att relativt oerfarna killar eller tjejer ska stå och passa helt oskyddade.

Detta behöver inte ens vara obligatoriskt (åtminstone inte till en början) men borde kunna vara ett alternativ för en arrangör/tävling.
Bra förslag! Skulle man inte kunna använda saftey-racken som används vid bänkpress? De finns ju ändå på alla ER-ställningar.
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:23   #843
Ahead Of The Pack
Registered User
 
Ahead Of The Packs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: I ett radhus
Inlägg: 573
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Bra förslag! Skulle man inte kunna använda saftey-racken som används vid bänkpress? De finns ju ändå på alla ER-ställningar.
Nej det blir nog inte så bra. Jag har sett ett klipp på Ålands hemsida där en lyftare tappar stången på saftyracken och hela ställningen slår runt och klipper lyftaren över benen med tvärbalken.
__________________
_________________________________

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:31   #844
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Ser diskussioner om när klassiska tävlingar ska ligga i kalendern och har en fråga.

Tycker ni som tävlande nu i både bänk och SL att det fungerar bra. Dvs kan ni göra er själv rättvisa av att tävla först bänk sen SL eller tvärtom?

Det finns ju en fördel att hålla ihop tävlingarna, det behövs färre arrangörer.

Om vi skulle bortse från klassiska WC så tycker ni att klassiska SM ligger bra i kalendern som det är nu?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:37   #845
Big Lou
kräver blöjträning
 
Big Lous avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 4 610
Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
Ser diskussioner om när klassiska tävlingar ska ligga i kalendern och har en fråga.

Tycker ni som tävlande nu i både bänk och SL att det fungerar bra. Dvs kan ni göra er själv rättvisa av att tävla först bänk sen SL eller tvärtom?

Det finns ju en fördel att hålla ihop tävlingarna, det behövs färre arrangörer.

Om vi skulle bortse från klassiska WC så tycker ni att klassiska SM ligger bra i kalendern som det är nu?
Jag dubblerade och tycker det fungerade hyggligt.
Men då försökte jag spara så mycket krafter jag kunde på fredagen. Lyfte bara 2 lyft fastän det hade varit smartare för bänktävlingen att lyfta alla tre.

Om jag skulle dubbla igen så hade det för egen del varit mer tacksamt att tävla i SL först och bänken dagen efter.
__________________
Träningsjournal
Big Lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:38   #846
hertzman
Registered User
 
hertzmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 2 237
Citat:
Ursprungligen postat av Ahead Of The Pack Visa inlägg
Nej det blir nog inte så bra. Jag har sett ett klipp på Ålands hemsida där en lyftare tappar stången på saftyracken och hela ställningen slår runt och klipper lyftaren över benen med tvärbalken.
Satan i gatan. Det lät allt annat än trevligt. Då får vi stryka det altenativet.
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:41   #847
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av Ahead Of The Pack Visa inlägg
Nej det blir nog inte så bra. Jag har sett ett klipp på Ålands hemsida där en lyftare tappar stången på saftyracken och hela ställningen slår runt och klipper lyftaren över benen med tvärbalken.
Det är inte det enda problemet, stången kommer troligen att krökas av att falla från hög höjd om lyftaren hoppar undan.

Lådor på sidorna som passarna kan stå på är en bättre - och enklare - lösning.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:52   #848
Big Lou
kräver blöjträning
 
Big Lous avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 4 610
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Det är inte det enda problemet, stången kommer troligen att krökas av att falla från hög höjd om lyftaren hoppar undan.

Lådor på sidorna som passarna kan stå på är en bättre - och enklare - lösning.
En nackdel med lådorna skulle väl vara att det skymmer lyftet för publik och domare?
Annars en bra idé.
__________________
Träningsjournal
Big Lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:54   #849
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Är väl klart det inte är 100% fördelaktigt att tävla 2 dagar på rad om man vill prestera optimalt.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 14:12   #850
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
105an och 120an vill jag se!!!
Verkar inte komma upp
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 14:24   #851
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Men hur många gånger är det folk som tappar stänger från stående positon BertBert? Det måste väl ändå vara ganska ovanligt? Vaddera säkerhetspinnarna så tar det ju bort mycket av stöten i alla fall.

Måste väl vara hur enkelt som helst att typ förlänga säkerhetspinnarna som redan finns och ha ett extra "fotstöd" på dem i ändan för att lösa problematiken? Kan ju verkligen inte vara svårt att ordna. Och det borde inte ta speciellt lång tid att justera inför varje lyft. De flesta i klasserna borde ju ändå kunna ha i princip samma höjd, spelar ju ganska liten roll om den diffar på några cm. Rätt litet pris att betala för ökas säkerhet kan jag tycka.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 14:51   #852
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Men hur många gånger är det folk som tappar stänger från stående positon BertBert? Det måste väl ändå vara ganska ovanligt?
Det dumpades 2-3 stänger en dag på UJSM.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 14:57   #853
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Det dumpades 2-3 stänger en dag på UJSM.
Okej. Det var som fan, låter helt galet mycket. Hur ser det ut i övrigt då, är det ofta så på juniormästerskap t.ex.? Inte för att jag varit på så många tävlingar men har aldrig sett det förr i alla fall.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 15:30   #854
Ahead Of The Pack
Registered User
 
Ahead Of The Packs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: I ett radhus
Inlägg: 573
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Men hur många gånger är det folk som tappar stänger från stående positon BertBert? Det måste väl ändå vara ganska ovanligt? Vaddera säkerhetspinnarna så tar det ju bort mycket av stöten i alla fall.

Måste väl vara hur enkelt som helst att typ förlänga säkerhetspinnarna som redan finns och ha ett extra "fotstöd" på dem i ändan för att lösa problematiken? Kan ju verkligen inte vara svårt att ordna. Och det borde inte ta speciellt lång tid att justera inför varje lyft. De flesta i klasserna borde ju ändå kunna ha i princip samma höjd, spelar ju ganska liten roll om den diffar på några cm. Rätt litet pris att betala för ökas säkerhet kan jag tycka.
Att stänger tappar stänger från stående possition är, som tur är, ganska ovanligt. Däremot förekommer det att det "tappas"/dumpas stänger i "sittande" läge oftare. Och det verkar som om vissa lyftare gör det oftare än andra. Jag har på de ca 15tal internationella tävlingar jag varit på sett kanske två tillfällen stången tappats från stående och en fyra, fem gånger från sittande, några gånger har lyftaren skadats, några gånger har lyftaren kommit helt fel och någon gång har det sett ut som att lyftare får panik när lyftet blir för tungt eller att dom kommer fel och kastar sig undan framåt eller dumpar stången bakåt. Jag har även sett stänger "tappas" flera gånger på nationella tävlingar.
Jag har själv råkat ut för det ett par gånger när jag har passat och det är ytterst obehagligt att passa när stången dumpas och om man hinner få tag i stången blir det ett djä... ryck i armarna och det skall nog inte till så mycket mer för att en muskel eller liknande skall brista. Värst utsatt är passaren bakom med risken att få stången över knän och lår. Tanken med förlängda safetyrack är bra men jag tror att den måste sitta i en höjd för att skydda knän och dyl på passarna som gör att det blir svårt för domarna att bedömma djupet.
__________________
_________________________________

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 15:33   #855
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Men hur många gånger är det folk som tappar stänger från stående positon BertBert?
Jag har klovat på många tävlingar och det här är min första dumpade stång på ett tävlingslyft. Så det är generellt sett mycket ovanligt.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)