Hur fungerar det här med vänskap?
Jag misstänker att jag är en jävel på att inte skaffa vänner. Under hela 2000-talet har jag skaffat en IRL-kompis som jag har kvar (och en tveksam). Dessutom har jag precis bestämt mig för att sålla bland mina gamla vänner. I ena högen behöver, i andra högen behöver inte. Ockhams rakkniv, inga bubblare. Jag har ganska snabbt kommit på vilka som hamnar var. Jag har aldrig några före detta flickvänner men skulle behöva ett par av dem som vänner. Totalt blir det kvar kanske… 15 personer i Sverige (bara några av dem i och omkring Stockholm) och någon utländsk brevvän. Har till och med skrivit en lista på vilka som blir kvar och det känns bra. Psycho? Tidigare (90-tal) räknade jag in de flesta jag kände som vänner, mellan ett 50-tal och ett 100-tal.
Ockhams rakkniv
Skulle kunna tänka sig att ”jamen de flesta vännerna har man inte träffat än”. Jag har en historia. När jag reste i Asien (givetvis ensam trots att vi var fem vänner som drog iväg) så träffade jag en kanadensisk kvinna som det var på håret till en romantisk stund med men istället började vi snacka vänskap. Hon berättade att hon inte träffat sina vänner förrän hon kom ut i vuxenlivet och började på universitet och sådant. Vid det laget hade jag inte gjort det än men det stadiet är nu sedan länge förbi. Jag hade jättekul på universitetet och hittade också vänner. Men… var det inte mer. Dock har jag en eller ett par vänner som jag känner en djupare tilhörighet med.
På läkarlinjen sågs jag nog som en utomjording trots att jag själv tyckte jag var mer cool än andra som hade andra intressen och var med i dokumentären om läkarstudenter, tror jag var den enda från klassen i den.
För ett par år sedan var jag troligen för töntig för att folk skulle vilja vara vän med mig. Nu är det motsatsen. För farlig. Förut tyckte jag att vänner kunde man ju vara med vemsomhelst och var inklusiv dvs vänners vänner gick bra att umgås med. Nu är jag exkluderande och vill plocka russinen ur kakan.
Å ena sidan. Jag har ända sedan jag blev vuxen varit en duktig gruppledare och ibland utsett mig till det, ibland utsetts av andra. Jag har varit bra på att dra ihop folk, engagera folk, och få dem att göra det jag vill genom att dra igång saker och föregå med gott exempel. Varit bandledare. Haft förtroendeuppdrag, fler än jag velat, folk brukar mer eller mindre tjata in mig i föreningsstyrelser. Jag har bra simultankapacitet och blivit festfixare även om inget sådant händer nu.
Å andra sidan. Jag är ganska asocial med dragning åt det egensinniga konstnärshållet. Rentav excentrisk. Samtidigt är jag en renässansmänniska som är lika delar begåvad inom olika områden så jag kan diskutera det mesta och jag har många intressen och tycker jag är en rätt kul typ. Det ligger väl i fatet att jag är rädd för missförstånd och även en viss misantropi. Jag tror inte på samhället.
Nu har frågan om vänskap blivit aktuell därför att jag bygger upp en MySpace-sida och väldigt många fler än beräknat frågar mig om ”vänskap” det är ett nätverk. Jag har sett att många band jagar så många vänner som möjligt och jag tror att många andra där tänker att ”om det inte verkar vara en ovän så är det en vän” men jag tänker inte alls så. Jag tänker ofta ”varför skulle det vara en vän”. Jag tycker jag är grym som ger två av tre som frågar foten. Nu har jag dock börjat fråga folk varför de vill vara med på vänlistan – i stället för att bara ge dem avslag - och det verkar vara ett steg i rätt riktning. Det går aldrig att gissa sig till hur folk fungerar. Om jag inte gillar deras musik så brukar jag prova med en fråga och det öppnar upp.
En sak jag märkt angående vänskap är att ansträngningar får motsatt effekt. Tänker jag att nu ska jag vara vänlig eller nu ska jag göra reklam för mina bästa sidor fungerar det som antimateria, det suger åt sig energi och kvar blir bara tystnad.
Det nätverket har slutligen fått mig att inse att jag inte gillar föreningar, gruppindelning, lagspel osv, utan jag gillar NÄTVERK. Nu tänker jag inte på nätverksförsäljning där man tjänar på sina vänners försäljning utan nätverk som bygger på värden som tillit, vänskap, eventuellt kärlek. Jag försöker vara en vän men tycker nog egentligen det är viktigare att vara mig själv än att följa sociala normer dvs egensinnig. Jag har inget emot att trampa lite lätt med tassen på folks ömma tår (och räknar med motsvarande behandling) men det är ju ingen som uppskattar det
Den här mannen drev ett berömt hårdrocksband i många år i form av ett nätverk snarare än som ett vängäng (som jag själv gjorde på 90-talet.)
Av de 12 första på min lista är det 9 personer som jag klassar som ”mjuka” två både-ochare och en hård. Betyder det här att jag också är en mjuk typ som uppskattar sämja eller är det bara för att jag kan dominera dem mjuka… jag tror att jag är lika delar mjuk och hård. Det är förmodligen ingen fördel att vara både och när det gäller vänner. Jag älskar mjukisar men gillar inte töntar motsägelsefullt nog.
Jag har en kompis som är väldigt lik mig och han har inte heller mycket till ihållande vänner även fast han också är en ledargestalt med ständigt nya kompissällskap och sociala projekt. Han är dock mer utpräglad än jag med än starkare dominanta drag (tänk Hermann Hesses skärpa och genialitet) och än färre vänner.
Det är inte min polare på bilden. Det är bara en illustration.
Ok få höra nu. "Du har inga vänner för att du..."