Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-29, 17:36   #1
dejvv
Registered User

Reg.datum: Apr 2007
Bulk

Hej, jag är ganska ny på detta forum och jag har suttit och klickat omkring och kollat på trådar om bulkning och deffning och en massa annat som berör styrketräning. Detta är hur jag uppfattat det. Först så bulkar man, alltså man äter massa och tränar hårt en period. Sen när man känner att man har lagt på sig så pass mycket muskler man vill ha så deffar man.
Alltså man minskar på maten så man hamnar på ett underskott av kcal/veckan.
Detta för att få fram kroppen man vill ha . Jag har iallafall några frågor om bulkningen osv. Är det rekommenderat att använda typ gainer pro eller andra protein drinkar under en bulkning (varför jag nämner gainer pro är för att jag har tänkt beställa detta, men vill veta era åsikter och kommentarer om detta).
Sen undrar jag hur mycket kcal+ är rekommenderat under en bulkning?
dejvv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 17:39   #2
GymTT
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Hej Dejvv. Kul att du hittat hit! Det finns massor att dra nytta av samt lära.

Räkna först ut ditt dagliga kcalbehov. Efter du gjort det så siktar du in dig på (enligt mig) ca +500kcal om dagen. Det blir en behaglig viktuppgång och troligen slipper du känna dig helt tokfet.
Om du tänker kcalintaget genom bra föda så behöver du ingen gainer.
Det kan dock vara att rekommendera att köra en gainer före/efter varje träningspass för att få i sig snabba proteiner+kolhydrater av ett snabbt slag.

Fråga bara om det är något mer! mvh.
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 18:39   #3
paragon
Registered User

paragons avatar

Reg.datum: Dec 2006
använd sökfunktionen
paragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 18:45   #4
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Hejdu!

Alla dessa frågor du just ställt har besvarats ungefär 10ggr om dagen i några års tid, söker du så kommer du finna bra svar.
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 18:46   #5
Bananen20
Banned

Att ligga på +500 kcal är overkill enligt mig. Man blir fet skitfort då, om man inte är utmärglad från början.

Jag skulle satsa på att gå upp 5 kilo per år då behöver man aldrig deffa
Bananen20 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 18:51   #6
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
5 kilo per år
Har provat att gå upp 2 kilo på 2 månader och provat 5 kilo på två månader! Gissa vilket som gjorde mig starkast?Sure du lägger på dig lite mkt fett, men jag tycker att det är värt det då jag blev såpass mkt starkare än innan! Bulka på och ifall du inte gillar att gå upp så mkt kör på det bananen tycker!

Andreas
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 22:49   #7
orgish
Registered User

orgishs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Har provat att gå upp 2 kilo på 2 månader och provat 5 kilo på två månader! Gissa vilket som gjorde mig starkast?Sure du lägger på dig lite mkt fett, men jag tycker att det är värt det då jag blev såpass mkt starkare än innan! Bulka på och ifall du inte gillar att gå upp så mkt kör på det bananen tycker!

Andreas
Men å andra sidan, så har du ju mer o deffa bort sen om du laggt på dig mer fett, dvs längre tid att ligga på kcal- och då tappar du ju även muskler
orgish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 23:11   #8
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
hellre lite bulkig än att hålla på me pytteöverskott, 500 e nog lagom om man nu räknar(skulle aldrig falla mig in att räkna exakt igen).
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 07:17   #9
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Att man gärna lägger mängden energi på just +500kcal är inget magiskt eller optimalt i sig utan det gör man för att säkerställa att man verkligen ligger på just ett överskott. Om du istället väljer att ligga på +200kcal är det inte alls säkert du kommer hamna på plus (felräkningar, ökad energiförbrukning osv osv). +500kcal är ett mycket bra värde enligt mig och kommer inte göra dig fet i första taget
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 20:20   #10
dejvv
Registered User

tack ska börja planera hur jag ska lägga upp min träning till den kommande hösten. Förresten har en till fråga hur räknar jag ut hur mycket kcal jag förlorar på varje pass så jag kan balansera och få allting rätt? Tack igen
dejvv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 20:26   #11
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
1. Mer bakgrundinfo.
2. Räkna kalorier, varför ska man göra det när man inte ens har börjat träna. Ät mer mat bara och satsa på att gå upp i vikt.
3. Håll det basic. Det dröjer länge innan man behöver bekrymra sig så mycket om kalorier och avancerade träningsscheman.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:35.