Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-14, 20:43   #56
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av drickyougurt Visa inlägg
Men är fortfarande osäker på hur jag skall lägga upp min kost, vilken "diet" är bäst för viktnedgång när man är överviktig eller är det helt individuellt?
Man kan argumentera hur mycket som helst för random favoritdiet; just nu är det väl lite inne att lobba för lite kolhydrater och mycket fett. Det som bestämmer hur bra du lyckas är dock inte i första hand om du har en tillräckligt bra specialdiet, utan hur länge du orkar fortsätta banta. Det ABSOLUT största problemet när man skall försöka gå ned i vikt är att man inte orkar hålla i hela vägen ut. Här blir den bästa dieten den som du kan leva med längst.

När man skall banta så pass mycket som du behöver göra tycker jag att det är onödigt att fundera så mycket på vilken kosthållning som är "optimalast för viktnedgång"; du har så pass mycket att tappa att det där kilot hit eller dit som det skiljer mellan olika metoder är en droppe i havet. Välj en kosthållning som du gillar tillräckligt mycket för att kunna hålla dig till den länge - det brukar betyda att man inte gör så stora ändringar. Äter du mycket snabbmat eller lever på mackor - skaffa en kokbok och lär dig laga mat (det är inte svårt att göra ätbar mat, det står hur man skall göra). Är ditt problem att du är jättehungrig på kvällarna kan det vara idé att försöka sprida matintaget över dagen för att inte hamna i vargahungrigt läge. Om du inte kan låta bli att skåpäta kan det vara bra att inte köpa hem den allra mest skåpätarvänliga mat. Godis, chips, läsk är guldkanten, inte basvaror. Grönsaker är bra skit för att bli mätt på mindre energi än vad man är van. Det här tror jag i och för sig att du redan har koll på. Du kommer att komma långt på att äta ungefär som vanligt men mindre och ta bort de allra sämsta sakerna.

Underskatta vidare inte vardagsmotionen; se Lellans eminenta inlägg. Du kan aldrig träna så intensivt på gymmet att det helt kompenserar för ett i övrigt helt inaktivt liv.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat