Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-18, 12:39   #1712
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Har tidigare kört MM2K med gott resultat, så har bestämt mig för att hoppa på en omgång igen, med start idag.

Ett annat program jag kört med gott resultat är 5x5, och jag tycker att jag ökade bra i allt förutom i bänken, så har planerat att experimentera lite och slå ihop ett av de s.k "advance" programmen av 5x5 med MM2K v.2a (gamla).

Jag vet att det rekommenderas att man lägger bänkpressen först i MM2K, men jag känner att jag behöver mycket fokus till knäböjen (som är en central roll i 5x5) så jag kommer köra bänkpress som andra övning... Det får bära eller brista.

Det här är hur jag kommer kombinera de både uppläggen:

Måndag
Knäböj 5x5
Bänkpress, MM2K udda pass (1, 3, 5...)
Stångrodd 5x5 (pendlay rows)

Onsdag
Knäböj 5x5 (80% av måndagens vikt)
Militärpress 5x5
Marklyft 5x5
Chins 5x5

Fredag
Knäböj 1x5
Bänkpress, MM2K jämna pass (2, 4, 6...)
Stångrodd 1x5 (pendlay rows)

Kort förklaring:
5x5 = Samma vikt i fem set, om alla set avklaras med 5reps ökas vikten till nästa pass.
1x5 = Stegring av vikten där endast det femte och sista setet är tungt, och det som "betyder något".

Tog nya 1RM förra veckan, och den vikten jag petar in i MM2K för bänkpressen blir 122,5kg.
Kroppsvikt på maxningsdagen var 81kg, så ligger precis över gränsen 1,5 x KV i bänk, så från och med idag börjar jakten mot 2 x KV.

Ska bli intressant att se hur/om dessa upplägg fungerar kombinerade, och om det överhuvudtaget funkar att inte köra bänkpress först i ett MM2K upplägg.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat